ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

سیستم سوخت رسانی | قسمت دوم

سیستم سوخت رسانیدر مطلب قبلی به بررسی سیستم سوخت رسانی خودرو پرداختیم. در این مقاله به ادامه همین مطلب میپزدازیم.

همچنین توصیه می کنیم با مراجعه به صفحه بهترین لنت ترمز چانگان، برای خرید لنت ترمز چانگان لینک هایی که در آن صفحه اورده شده را دنبال کنید.

 

 

سیستم مدیریت موتور

تا قبل از دهه ی 80 میلادی رایجترین روش سوخت رسانی در موتورهای بنزینی استفاده از سیستم های مختلف کاربراتوری بود. اما از ابتدا این دهه سیستم های کارآمد مدیریت سوخت و در مفهوم وسیعتر مدیریت موتور به سرعت جایگزین روشهای قدیمی شد. علت این امر از یک طرف ناتوانی سیستم های کاربراتوری در تأمین نیازهای متنوع موتور خودروها و از طرف دیگر ضعف این سیستم ها برای سازگار شدن با قوانین جدید زیست
محیطی بود. امروزه سیستمهای مدیریت موتور به مدد تجهیزات الکترونیکی قادرند مخلوط هوا و سوخت مورد نیاز موتورهای بنزینی را با دقت بسیار بالایی فراهم کنند و معایب غیرقابل اجتناب کاربراتورها را مرتفع سازند. برتری سیستم های انژکتوری در مقایسه با کاربراتورها عبارتاند از:
1ــ کاهش مصرف سوخت
2ــ توزیع یکنواخت سوخت در کلیهی سیلندرها
3ــ قدرت خروجی بیشتر
٤ــ تنظیم دقیق نسبت سوخت به هوا در تمام دورها
5ــ پاسخ سریع به دریچهی گاز
6ــ قطع سوخت بههنگام شتاب منفی
7ــ اصلاح استارت شدن و بهبود رفتار موتور در فاز
گرم شدن
8ــ کاهش سطح انتشار آلاینده ها

وظایف سیستم سوخت رسانی

وظیفه ی سیستم سوخت رسانی، تغذیه ی موتور با یک مخلوط هوا و سوخت بهینه شده و متناسب با شرایط عملیاتی هر لحظه از کار موتور است. از آنجا که موتور خودروها هنگام  حرکت خودرو با شرایط کاملا متفاوتی مواجه هستند، پس سیستم سوخت رسانی باید به سرعت خود را با شرایط متفاوت هماهنگ سازد. این حالات عبارتاند از:
1ــ استارت موتور سرد

2ــ فاز پس از استارت
3ــ فاز گرم شدن موتور
٤ــ نیمه بار
5ــ بار کامل
6 ــ شتابگیری
7ــ بهحرکت درآوردن

8ــ افزایش ارتفاع و کمشدن جرم هوا


در سیستم سوخت رسانی کاربراتوری، مخلوط سوخت و هوا با نصب کاربراتور روی مانی فولد هوا (گاز) و خلأ به وجود آمده در اثر مکش سیلندرها، در حالات مختلف ایجاد شده و فقط در شرایط گرم شدن و شتابگیری موتور، مکانیزمهای دیگری نیز بهره گیری شده است. در سیستم سوخترسانی انژکتوری، با پاشش سوخت در مواضع دریچهی گاز، سوپاپ ها و درون سیلندر، با توجه به زمان پاشیدن سوخت، مخلوط مناسب جهت اشتغال تأمین میگردد.

 

ادامه دارد...
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی