ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت دانشجویان (Student migration) از مسیرهای متداول مهاجرت است که از طریق دانشگاه‌ها یا موسسه‌های آموزشی صورت می‌گیرد. این نوع از مهاجرت به‌مراتب وضعیت و شرایط بهتری برای مهاجران به‌وجود می‌آورد. دلیل این امر ورود به دانشگاه‌های معتبر و به‌دست آوردن مدرک دانشگاهی در کشور مقصد است. به‌همین دلیل این افراد شانس زیادی برای پیدا کردن شغل مدنظر خود دارند و به عنوان نیرویی ماهر به‌سرعت جذب شرکت‌های موجود در کشور مقصد می‌شوند. چنین شرایط و وضعیتی فرآیند دریافت اقامت دائم دانشجویان را سرعت می‌بخشد. البته باید به این نکته مهم توجه کرد که مهاجرت تحصیلی سختی‌های خاص خود را دارد و افرادی که به دنبال این نوع از مهاجرت هستند باید قبل از تصمیم به مهاجرت تمامی نکته‌های مربوط به شرایط تحصیل، هزینه تحصیل، شرایط کار، شرایط اقامت و… را در نظر داشته باشند. مطلب پیش روی شما سعی دارد شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را به‌طور مفصل توضیح دهد تا اطلاعات جامع و مفیدی در اختیارتان قرار گیرد. 

ایتالیا به‌عنوان یکی از کشورهای مطرح اروپایی از کیفیت آموزشی منحصربه‌فردی برخوردار است. ایتالیا به‌دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر و سیستم عالی آموزشی همواره توجه دانشجویان بین‌المللی و مهاجران تحصیلی را به خود جلب کرده است. با وجود بالا بودن متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که سالانه بین ۴۰۰۰-۸۰۰ یورو خواهد بود، برخورداری از بورسیه تحصیلی ایتالیا شرایط را برای تحصیل در این کشور فراهم کرده است. بعضی از بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا توسط دولت ارائه می‌شوند و تعدادی از آن‌ها را دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. بورسیه تحصیلی ایتالیا  مثل بورسیه دولتی یا بورسیه جهان سوم از بورسیه‌های شناخته‌شده‌ای است که دانشجویان واجد شرایط می‌توانند از آن استفاده کنند. بهعنوان مثال بورسیه استانی براساس میزان درآمد خانواده و شرایط اقتصادی دانشجویان به متقاضیان داده می‌شود. دانشجوی متقاضی بورسیه استانی باید با ارائه مدارک موردنیاز دانشگاه، باید ثابت کند که درآمدی به‌اندازه‌ی ۱۸۰۰۰ یورو در سال برای تحصیل و زندگی ندارد. اکثر دانشجویان ایرانی با دریافت این بورسیه موفق به تحصیل در ایتالیا می‌شوند.

این بورسیه مواردی را همچون معافیت از پرداخت شهریه، کمک هزینه بین ۳۰۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو در سال و مزایای دیگری را شامل می‌شود. لازم به‌ذکر است که مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی تأثیری ندارد و امتیازی محسوب نمی‌شود و صرفاً افراد براساس درآمد و دارایی خانواده مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

همچنین دانشگاه‌هایی در ایتالیا وجود دارند که بعضی از دوره‌های تحصیلی رشته‌های مختلف را در مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکتری به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. این دانشگاه‌ها را می‌توانید در فهرست زیر مشاهده کنید:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه اوربینو
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه پاویا

شرایط سنی در خصوص مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نکته‌ی مهمی به‌شمار می‌رود. بهطور کلی دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

 

اعزام دانشجو به ایتالیا

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی