ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

خاموش کننده های دستی آتش

خاموش کننده دستی خاموش کردن آتش سوزی در لحظه های اولیه شروع آن برای جلوگیری از صدمات جانی و خسارات مالی اهمیت بسزایی دارد ، چنانچه بتوان با وسیله ای مناسب و در کمترین زمان ممکن حریق را اطفاء کرده و از توسعه آن جلوگیزی کرد ، می توان از خسارات و زیان هایی که هر ساله  طبق آمارهای موجود به اماکن مختلف وارد می شود ، جلوگیری کرد. برای این منظور شرکتها و کارخانه های زیادی در اکثر کشورها اقدام به طراحی و ساخت و سایل مبارزه با حریق نموده اند، که یکی از این وسیله ها ، وسیله ایست که به طور خاص برای هدف بالا مورد استفاده قرار می گیرد، این مواد خاموش کننده های دسته و یا کپسول اتش نشانی گویند. خاموش کننده های دستی یکی از اقلامی است که در بعضی جعبه های آتش نشانی قرار دارند. 

تجربه ثابت کرده که توانایی در استفاده صحیح از این وسایل و دستگاهها در اطفای حریق بسیار موثر است و در صورتیکه افراد توانایی استفاده صحیح آنها را نداشته باشند اغلب با وجود دستگاههای خاموش کننده بسیار ، حریق از کنترل خارج شده و خسارات و زیان های فراوانی را باعث می شود. 

خاموش کننده دستی وسیله ای است که برای مبارزه آتش سوزی در لحظات نخستین طراحی و ساخته شده است و با وزن یک تا 14 کیلوگرم به گونه ای طراحی شده که یک فرد به راحتی توانایی حمل و استفاده از آن را داشته باشد.خاموش کننده های دستی بر اساس ماده اطفایی درون خود به پنج گروه تقسیم می شوند که عبارتند از :خاموش کننده های محتوی آب ، که بر سه نوع سودااسید-آب و هوا و آب و گاز می باشد. خاموش کنند هایی که مولد کف هستند که بر دو نوع خاموش کننده های کف شیمیایی و کف مکانیکی هستند. خاموش کنند های محتوی پودر ، که به خاموش کننده های پودر و هوا و پودر و گاز تقسیم می شوند. خاموش کننده های محتوی گاز کربن دی اکسید . خاموش کننده های مواد هالوژنه . 

خاموش کننده های دستی را می توان در اندازه و ظرفیت استاندارد خاصی را پیروی نمی کنند و هر کارخانه مطابق با سلیقه و درخواست مشتریان این دستگاه ها را تولید می نماید . بطور کلی خاموش کننده های دستی به انواعی اتلاق می شودکه حداکثر ظرفیت آنها 14 کیلوگرم یا 14 لیتر و وزن کلی انها بیشتر از 23 کیلو گرم نباشد . انواع بزرگتر این وسایل بر روی چرخ یا ارابه و یا خودرو قرار داده می شود و یا به صورت ثابت در اماکن نصب می شوذ .

به طور کلی در هر کشوری با توجه به شرایط استانداردهایی تنظیم می شود که در آن ، شرایطی را که وسیله مورد نظر از لحاظ گوناگون باید دارا باشد مدنظر قرار می دهد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی