ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

میدانهای الکترومغناطیس تلفنهای همراه

در دو دهه گذشته با گذشت زمان، برقراری ارتباطات از طریق تلفن همراه رشد چشمگیری داشته است. رشد سریع ارتباطات از نوع تلفن 4 میلیارد کاربر موبایل تا پایان سال 2113 موجب  نگرانی های زیادی در خصوص مواجهه با میدانهای رادیو فرکانس ناشی از تلفنهای همراه و ایستگاههای آنها و اارات ناشی از آنها برسلامت کاربران شده است.

مزایای لامپ متال هالید 400 وات

لامپ متال هالید 400 وات دارای حباب استوانه ای شکل است . لامپ متال هالید 400 وات 34 هزار لومن بازده نور و 5500 کلوین دمای رنگ دارد. این لامپ ها نسبت به لامپهای بخار جیوه قدیمی بازده و رنگ خوبی دارد. 

انچه باید درباره لامپ بخار سدیم بدانیم

لامپ بخار سدیم ساختار مشابهی با لامپ بخار جیوه دارد. در این لامپ سدیم و گاز نئون وجود دارد. لامپ بخار سدیم از گروه لامپهای تخلیه گازی محسوب می شود. لامپ بخار سدیم در مدت زمان 20-15 دقیقه کاملا روشن می شود و زمان راه اندازی آن زیاد است. 

مغناطیس و الکترومغناطیس

یونانیان سنگ آهن مغناطیس را دو هزار سال پیش کشف کردند . چون سنگهایی که آهن را جذب می کنند در ناحیه مگنزیا در آسیای صغیر پیدا شد ، ان را مغناطیس نامیدند . بعدها فهمیدند که اگر سنگ را به وسیله نخ آویزان کنند به خودی خود جنوب و شمال را مشخص می کند ، به همین دلیل سنگ را سنگ راهنما یا آهن ربا نام نهادند . پس آنه ربا در اصل مغناطیس طبیعی اجسام مغناطیسی را جذب می کند . 

لامپ UVC

لامپ یو وی سی برای کاربردهای بهداشتی مانند گندزدایی آب ، استرلیزه کردن تجهیزات پزشکی ، دستگاههای تهویه مطبوع استفاده می شود. لامپ یو وی سی زیر مجموعه لامپهای ماوراء بنفش است . مقدار بسیار کمی جیوه در این لامپ وجود دارد که پس از گذر جریان الکتریکی از آن نور فرابنفش ساطع می کند. این لامپ بسیار حساس است و در ساخت آن هر گونه انتخاب یا استفاده اشنباهی می تواند موجب آسیب رساندن شود. 

خازن متغیر

خازن متغیر خازنی است که ظرفیت آن در هر لحظه می توان از حداقل تا حداکثر تغییر داد . با این دسته خازن ها ظرفیت مورد نظر را میتوان تنظیم کرد. از این خازنها در فرکانسهای پایین ، متوسط و بالا استفاده می شود. محدوده فرکانس پایین از 250 پیکو تا 500 پیکو است . از انواع خازنهای متغیر می توان به خازن هوا و خازن تریمر اشاره کرد .

 

 خازن هوا :

خازن هایی هستند که دی الکتریک آنها هوا است و اکثرا برای انتخاب فرکانس مناسب در گیرنده ها با یک سلف به طور موازی بسته می شوند. این خازنها از چندین صفحه ی فلزی تشکیل شده است که تعدادی از آنها ثابت و تعدادی متحرک است . صفحات به صورت یکی درمیان به فاصله منظم از یکدیگر قرار دارند . با چرخش محور که به صفحات متحرک متصل است . صفحات متحرک بین صفحات ثابت حرکت کرده سطح موثر صفحات خازن تغییر می کند و در نتیجه ظرفیت خازن متناسب با گردش محور تغییر می کند. 

 

خازن تریمر : 

این خازن ها بسیار کوچک هستند و در مدارها به وسیله پیچ گوشتی میتوان آنها را تنظیم کرد . با تغییر فاصله بین صفحات ان ، ظرفیت خازن تغییر می کند . ماده ی عایق این خازن ها معمولا میکا یا سرامیک است و در فرکانس های بالا به طور فراوان استفاده می شود. 

 

 

لامپ بخار جیوه

این لامپ در گروه لامپهای گازی است که با نام لامپ جیوه هم شناخته می شود. لامپ بخار جیوه از دسته پرنور ترین لامپهای گازی است . با عبور جریان الکتریکی از درون بخار جیوه موجب تولید نور می شود.

ای لامپ دارای دو حباب ، حباب داخلی از جنس کوارتز و یک حباب خارجی است . علت انتخاب کوارتز به دلیل تحمل فشارهای بالا است. دو حباب داخلی و خارجی در دو انهتا به هم متصل هستند.