معایب و فواید استفاده از تلفن همراه در مدارس
تلفن همراه یکی از مفید ترین اختراعات بشر است به شرط آنکه فرهنگ صحیح استفاده از آن را بدانیم به عنوان مثال در کلاسهای هوشمند که تابلو هوشمند نیز نصب است میتواند مطالب متنوع را روی موبایل دانش آموزان ارسال کند و دانش آموزان علاوه بر مانیتوری که در اختیار دارند میتوانند نسبت به ارسال پاسخ سوالات مطروحه از سوی دبیر خود سریع تر از هر وسیله ی دیگر ی اقدام نمایند به این ترتیب از هدر رفتن وقت در کلاس جلوگیری میگردد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش از اجرای مجدد قانون ممنوعیت استفاده از تلفن همراه، واکمن و پیجر در مدارس کشور خبر داد و گفت: «بر اساس اعلام کارشناسان در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شد، این وسیله ارتباطی در تدریس معلم و فراگیری دانشآموزان در مدرسه اخلال ایجاد میکند و استفاده از آن همانند سالهای گذشته ممنوع است.» محمدعلی امیری در گفتوگو با سلامت افزود: «استفاده از تلفن همراه در مدارس به بازی و سرگرمی، گوش کردن موسیقی و گرفتن عکس و تصویر محدود شده و مدارس ما هنوز ظرفیت استفاده علمی از این وسیله ارتباطی را ندارند.» وی با اشاره به معایب و محاسن استفاده از تلفن همراه برای دانشآموزان، خاطرنشان کرد: «بر اساس مطالعهها و بررسیهای دقیق صورتگرفته، استفاده از تلفن همراه در مدارس مانند سایر تولیدات فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای محاسن و معایبی است و این موضوع برای گروه سنی کودکان و نوجوانان بسیار حساستر است زیرا در شرایط تحصیل، رشد و تکامل شخصیتی هستند و آسیبپذیری آنها نسبت به ناهنجاریهای موجود در جامعه بیشتر از سایر قشرها است.» وی ادامه داد: «برقراری ارتباط با والدین و کنترل رفت و آمد دانشآموزان به مدرسه از محاسن استفاده از تلفن همراه است که البته نباید سرگرمی بچهها برای ارسال پیام کوتاه، بازیهای گوشی تلفن یا ارسال تصاویر از طریق بلوتوث را فراموش کرد.»
تلفن همراه اعتیادآور است امیری تصریح کرد: «تلفن همراه معایب بسیار زیادی برای دانشآموزان ابتدایی تا متوسطه دارد. به عنوان نمونه از نظر بهداشتی گوشیهای تلفن همراه محل تجمع بسیاری از باکتریها و میکروبهایی هستند که روی گوشی جمع میشوند.»
مدیرکل دفتر برنامهریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش با بیان اینکه تلفن همراه یکی از وسایلی است که ویروسهای بیماریزا و واگیردار را به راحتی منتقل میکند، اضافه کرد: «این وسیله به دو مسیر ورودی بدن انسان یعنی گوش و دهان نزدیک است، در نتیجه میتواند یکی از انتقال دهندههای بیماریهای خطرناک باشد.» امیری خاطرنشان کرد: «کودکان و نوجوانان زیر 17 سال، در مقابل امواجی که از گوشیها ساطع میشود، بسیار آسیبپذیرند زیرا بر فرآیند رشد جسمی آنها تاثیر منفی میگذارد و حتی سبب کماشتهایی و عوارض ناشی از آن میشود.» وی با اشاره به اینکه استفاده از تلفن همراه برای دانشآموزان اعتیادآور است، اظهار داشت: «بسیاری از نوجوانان زمان زیادی را به صحبت کردن با موبایل، ارسال پیام کوتاه و انجام بازیها میپردازند که این امر به علت طولانی شدن در بعضی از مواقع گاهی موجب بروز اختلالات روانی در دانشآموزان میشود.»
مدیرکل دفتر برنامهریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوارض استفاده از تلفن همراه، افت تحصیلی دانشآموزان است، تاکید کرد: «متاسفانه تلفن همراه تبدیل به وسیلهای برای حواسپرتی دانشآموزان در سر کلاس و عدم تمرکز آنها شده است که در نهایت موجب یاد نگرفتن دروس و افت تحصیلی و نیز مشکل تعامل با معلم و همکلاسیها میشود.» این مقام مسوول در آموزشوپرورش توضیح داد: «از طرفی استفاده نادرست از تلفن همراه در مدارس و عکسبرداری و فیلمبرداری بهخصوص در مدارس دخترانه به دلیل سوء استفادههای مختلف از شرایط داخل کلاس و مدرسه بیشتر میشود و دانشآموزان دختر را با چالشهای فراوانی مواجه میکند.
مدیر کل دفتر برنامهریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خانوادهها در عدم استفاده دانشآموزان از تلفن همراه بسیار موثر هستند، خاطرنشان کرد: «والدین دانشآموزان باید همکاری لازم را با مدرسه داشته باشند و مدیران مدارس جلسات توجیهی برای اولیای دانشآموزان برگزار کنند.»