ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

پدیده های خطرناک آتش سوزی مواد مختلف

بک درفت

 در یک محیط بسته که اتش وجود دارد بعد از مدت زمانی به علت بسته بودن درها و پنجره ها اکسیژن مورد نیاز برای سوختن کاهش می یابد و در نتیجه ناقص سوزی آغاز می شود. حتی ممکن است در اثر کمبود اکسیژن شعله آتش خاموش شده و کندسوزی ادامه پیدا نماید و مواد نیم سوز می توانند محیط را به طور خطرناکی با بخارات و گازهای داغ قابل اشتعال پر کنند و با رسیدن هوای کافی ، بخارات و گازهای قابل اشتعال داغ دچار آتش سوزی ناگهانی و یا حتی انفجار می شوند . گاهی یک گوی آتشین از محل ورود هوا به اتاق به بیرون می آید که این به ویژه برای ماموران آتش نشانی که اتاق ها را برای نجات بازماندگان مورد بازرسی قرار می دهند بسیار خطرناک است . از این رو باید قبل از ورود به اتاق های بسته ، گازهای داغ به شکل کنترل شده ای تهویه نمود و در هنگام ورود خنک کردن گازهای داغ مد نظر قرار گیرد که این دو عمل فقط توسط آتش نشانان می تواند بصورت اصولی و کامل انجام شود.

 

 

فلاش آور 

شعله ور شدن یا گر گرفتن به مرحله ای گفته می شود که آتش با یک حرکت سریع و همه جانبه تمامی مواد سوختنی و فشا را یکپارچه مشتعل می کند. در یک محیط مسقف یا نیمه مسقف که می تواند حرارت را تا حدودی مجبوس نماید ابتدا بخارات حاصل از سوخت در نزدیکی سطحی که متصاعد شده اند می سوزند اما لحظه بحرانی وقتی فرا می رسد که حرارت و شعله های آتش به سقف برسند. با گسترش آتش به سطح زیر سقف و انتقال حرارت به صورت جابجایی و تشعشع هم از کانون حریق و هم از گازهای داغ زیر سقف ، حرارت مکانی که دچارآتش سوزی شده است به مقدار زیادی افزایش می یابد . دمای حدود 600 تا 650 درجه سانتیگراد باقیمانده مواد سوختنی به سرعت به دمای آتش خود رسیده و در مدت زمان کوتاهی مشتعل می شوند که می تواند باعث گیر افتادن نفرات بین شعله ها گردد.

بلوی

انفجار در اثر ازدیاد فشار ناشی از افزایش بخار حاصل از جوشیدن مایع را بلوی می گویند. این نوع انفجار ازعمده ترین انفجارات مخازن بوده که سبب دو یا چند تکه شدن مخزن مایع در یک لحظه می شود . انفجار این مخازن زمانی صورت می گیرد که درجه حرارت مایع داخل مخزن به بالاتر از نقطه جوش خود برسد . بیشتر انفجارات بلوی متوجه مخازن گاز مایع می باشد. در اثر حرارت گاز درون مخزن منبسط شده و به بدنه فشار می آورد و همچنین به دلیل جذب حرارت ، بدنه نیز ضعیف شده و به دلیل فشار دو جانبه در یک لحظه دیگر بدنه مخزن تحمل نیاورده و انفجار صورت خواهد گرفت .البته این انفجارات فقط مختص مخازن محتوی مایع یا گاز قابل اشتعال نبوده بلکه دیگهای بخار نیز در اثر کار نکردن سوپاپ اطمینان ، تحت فشار بیش از حد قرار گرفتن و یا رسیدن حرارت بیش از آستانه تحمل دیگ و همچنین انتخاب نامناسب دیگ از نظر گنجایش منفجز می شود. چون در این سیستم ها عمل تخلیه ماده مخزن به هنگام ازدیاد فشار داخلی ، فیزیکی می باشد بنابراین اگر محتویات درون مخزن قابل اشتعال باشد عمل احتراق و تولید حرارت نیز در اثر آزاد شدن این مواد وجود خواهد داشت این عمل اشتعال پدیده دوم از بلوی می باشد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی