ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

ابزار منبت کاری

منبت کاری یکی از صنایع دستی زیبای ایران است که برای ورود به ان باید با ابزارهای منبت کاری آشنا باشید. در این مطلب میخواهیم تعدادی از ابزارهای منبت کاری پرکاربرد را به شما معرفی کنیم . 

 

 

چاقوی حکاکی 

چاقوی حکاکی همانطور که اسمش پیداست برای حکاکی روی چوب استفاده می شود ، در اندازه و شکلهای مختلف وجود دارد . برخی از پروژه های منبت کاری تنها با این ابزار انجام می شود. این ابزار منبت کاری می تواند دارای تیغه اریب ، صاف و گرد باشد . اندازه تیغه در میزان جزئیات کار موثر است . چوب های مختلفی برای منبت کاری استفاده می شوند به همین دلیل تیز بودن تیغه چاقوی استفاده شده به نسبت چوب بسیار اهمیت دارد. برای یادگیری منبت کاری روش های مختلفی وجود دارد ، امروز با پیشرفت تکنولوژی شما میتوانید تجربه آنلاین از هنر های مختلف داشته باشید و با تهیه ابزارها و دوره های انلاین آنها را یاد بگیرید. 

 

اسکنه 

اسکنه یک ابزار تیز دیگر برای خراش دادن و ایجاد شکاف در چوب است که در کنار چاقوی حکاکی کاربرد دارد. با اسکنه چوب های اضافی را می تراشید . اسکنه ها نیز بسته به اندازه و شکل برشی که میخواهید روی چوب ایجاد کنید دارای تیغه های متفاوتی است . اسکنه ها را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد :

  •  اسکنه تخت : اسکنه های تیغه اریب ، مستطیلی ، تیغه اریب 

  •  اسکنه گوژ : در پروزه های مختلف مانند کنده کاری مجسمه ، برجسته کاری و حکاکی و .. استفاده می شوند. 

 

مغار 

مغار مهمترین ابزار در منبت کاری است . کنده کاری و تراشیدن چوب برای رسیدن به فرم های دلخواه با مغار قابل انجام است . دسته مغار می تواند از جنس چوب یا فلز باشد و تیغه آن نیز اشکال مختلفی دارد که برای فرم های مختلف استفاده می شود مانند : مغار چاقویی ، مفار گلویی ، مغار نیم باز ، مغار تخت و .. 

 

ابزارهای مختلف و فراونی در منبت کاری استفاده می شود مانند چکش که برای استفاده از مغار یا اسکنه با ضربه های مناسب طرح اصلی را ایجاد کنند. گیره منبت کاری که با محکم و بدون حرکت کردن چوب کار حکاکی را آسان تر می کند. 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی