ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

احزاب سیاسی در اسپانیا – قسمت اول

حزب Partido Socialista Partido یا به سپانیایی Obrero Español یا PSOE در سال 1879 تأسیس شد و قدیمی ترین حزب سیاسی در کشور اسپانیا ست. این حزب بزرگترین حزب چپ  در طیف سیاسی اسپانیا است. یک حزب سوسیالیست و مارکسیستی که در 100 سال اول تاریخ خود و پس از مرگ فرانسیسکو فرانکو 1975دیکتاتور ، PSOE نامگذاری شد. این حزب مارکسیستی در سال 1979 به یک حزب دموکراتیک سوسیالیستی چپ گرا تبدیل شد و تا امروز اینگونه باقی مانده است.

 

PSOE یکی اعضای گروه بین المللی سوسیالیست هاست. این عضویت از سال 1951 به رسمیت شناخته شده است. همچنین این حزب عضو اتحادیه بین المللی احزاب سیاسی سوسیال دموکراتیک ترقی خواه و همچنین عضو حزب پان اروپایی سوسیالیست های اروپایی است و جالب است که بدانید هم اکنون 14 کرسی از 54 کرسی اسپانیا را در پارلمان اروپا دارد داراست.

PSOE از اول ژوئن 2018 در قدرت است. پس از آنکه این حزب در پارلمان با شعار "عدم اعتماد به نفس" در برابر رئیس جمهودر ( ماریانو رجوی ) با 169 رای از 180 رای پیروز شد. قدرت را در اسپانیا در دست گرفت.

در انتخابات عمومی 10 نوامبر 2019 ، PSOE با کسب 6،752،983 رای ، که 28 درصد از کل آرا بود موفق شد 120 صندلی از کنگره را کسب کند.

در دهه 1920 ، PSOE که تنها حزب چپ سیاسی بود که وضعیت را تحمل می کرد ، اجازه داشت  تا در دوره دیکتاتوری میگوئل پریمو د ریورا ، پست های کابینه را سازماندهی و حتی کسب کند . این وضعیت دشمنی هایی را به وجود آورد. این حزب حتی در سال 1936 در دوره دوم جمهوری نیز نقش رهبری را داست و در این بخشی از ائتلاف جبهه مردمی احزاب چپ، آنارشیست، کمونیست و ناسیونالیست در انتخابات پیروز شد. حتی  در جریان جنگ داخلی اسپانیا ، PSOE به ریاست نخست وزیران فرانسیسکو لارو کابالرو و خوان نگرون ، ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

پس از جنگ داخلی ، PSOE یک سازمان مخفی باقی ماند و بسیاری از رهبران مجبور به مهاجرت و تبعید شدند. تا 1977 و پس از مرگ فرانکو این کشور راه های خود را به سوی دموکراسی باز کرد که به این دوران، دوران انتقال دموکراتیک گفته می شد. از آن زمان ، PSOE دو بار اداره کشور را در دست داشته است: به مدت 14 سال متوالی از سال 1982-1996 تحت عنوان دبیرکل PSOE فیلیپه گونزالز و مجدداً از 2004 تا 2011 تحت رهبری دبیرکل حزب ژوزه لوئیس رودریگز زاپاترو

 

منبع : 

POLITIFILE :: Partido Socialista Obrero Español

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی