ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

انواع لامپ ماوراء بنفش

با استفاده از طیفهای متنوع ماوراء بنفش ، انواع لامپهای یو وی با کاربردهای گوناگون ساخته می شوند. طیف های مختلف به دلیل ویژگیهای خاص میتوانند در صنعت خاصی کاربرد دارند. به طور کلی لامپ ماوراء بنفش بیشتر به عنوان یک لامپ تخصصی برای ساخت ابزارهای مختلف استفاده می شود. 

موج ماوراء بنفش را به چهار دسته تقسیم می کنند :a,b,C,X 

طیف X ( اشعه ایکس ) از طول موج کوتاه و با انرژی بالا تشکیل شده است و در هنگام استفاده از آم موارد ایمنی در بالاترین حد ممکن رعایت می شود. اما باقی طیف در جهت کاربردهای عمومی استفاده می شود . 

انواع لامپ ماوراء بنفش :

UVA ( طول موج 315 تا 400 نانومتر) :

استفاده از این نوع لامپ چون پایین ترین انرژی و تخریب را دارد بسیار رایج است. بلک لایت ،یک لامپ معروف ماوراء بنفش در این دسته است که در بازار شناخته است . این طیف نور با برخورد به مواد فسفرسانس ، اشعه رنگی ایجاد می کند که در ساخت ابزار مختلف مانند لباس کارگران ، شناسایی اسکناس و ... استفاده می شود . 

 

UVB ( طول موج 28 تا 315 نانومتر):

این دسته کمتر در بازار استفاده می شوند ، چون امرژی کمتری از دسته UVC دارد و تخریف و ضرر بیشتری از UVA  دارد. مصرف آن در دستگاههای سولاریوم برای تیره تر کردن رنگ پوست است . 

 

UVC ( طول موج 100 تا 280 نانومتر) :

این ونوع لامپ کاربرد زیادی دارد ولی خطر زیادی نیز دارد ، بعد از روشن کردن لامپ بوی نامطبوعی به مشام ادمی می رسد که حاصل تجزیه اکسیژن هوا و تبدیل آن به گاز ازن است. از این نوع لامپ در کاربردهای علمی ، تصفیه آب ، تصفیه هوا ، ضد عفونی کردن دستگاههای پزشکی استفاده می شود.  در تصویر بالا استفاده از لانمپ ماورائ بنفش را برای ضدعفونی اتاق عمل می بینید. 

 

 

  • مدیر سایت

لامپ ماوراء بنفش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی