ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن اولین بار در سال 1959 وارد بازار شد. این لامپ در آن زمان برای روشنایی محیطهای بزرگ استفاده می شد. امروزه با تغییر ساز و شکل ان در طرحهای مختلف موارد استفاده مختلفی دارد. لامپ هالوژن در واقع شکل تغییر یافته لامپ رشته ای است و از لامپهای جدید به حساب می آید.

این لامپ شامل رشته های تنگستن ، یک نوع گاز بی اثر و مقداری عنصر هالوژن می شود. حباب لامپ هالوژن از کوارتز ساخته شده است تا دماهای بالا را تحمل کند. لامپ هالوژن نور سفیدتری را ارائه می دهد. 

درون لامپ هالوژن در قسمتهایی که دما کمتر است ، هالوژن با بخار تنگستن ترکیب می شود ، واکنش شیمیایی که در پی این ترکیب اتفاق می افتد موجب تبخیر تنکستن می شود . برای اینکه لامپ بهتر عمل کند باید دمای دیواره لامپ به اندازه کافی زیاد باشد. حباب لامپ هالوژن را میتوان با گازی با فشار بیشتر از بیرون پر کرد، در این حالت ، سرعت تبخیر رشته تنگستن کاهش می یابد. 

چرخه درون لامپ موجب می گردد که تنگستن مجددا روی رشته سیم ته نشین شود ، این موضوع در طول عمر و کاهش تیرگی سطح حباب تاثیر دارد. 

لامپ های هالوژن را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد : 

  • لامپهای تغذیه با ولتاژ اصلی  : بدون نیاز به مدارهای جانبی و به صورت مستقیم وصل می شود.
  • لامپ های تغذیه با ولتاژ پایین : این دسته برای راه اندازی به وسیله ای برای کاهش ولتاژ شبکه نیاز دارد. 

انواع لامپهای هالوژن از نظر حباب عبارتند از : لوله ای کپسولی ، لوله ای دوسر ، بازتابنده شهموی با روکش آلومینیوم، بازتابنده چند سطحی

لامپ هالوژن مزایای فراوانی دارد ،  اندازه کوچک ، طول عمر بالا ، مصرف انرژی پایین ، ایجاد نور گرم ، قیمت مناسب ، استفاده آسان، عدم نیاز به مدارات جانبی ، روشن شدن بدون تاخیر زمانی و .... از جمله مزایای این لامپ است . 

 

  • مدیر سایت

لامپ هالوژن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی