ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

خواص مغناطیسی اجسام

کلیه اجسام در طبیعت از نظر خواص مغناطیسی یه دو دسته تقسیم می شوند : اجسام مغناطیسی و اجسام غیر مغناطیسی 

اجسام مغناطیسی 

اجسامی که خواص آهنربایی از خود نشان می دهند دارای خاصیت مغناطیسی یا آهن ربایی هستند .از جمله ی این مواد ، آهن و آلیاژ های آهن است که به آن ها مواد فرومغناطیس می گویند . 

اجسام مغناطیسی ، مولکولهای مغناطیسی دارند . از این رو ظاهرا باید همیشه مانند مغناطیس عمل کنند ، در حالی که چنین نیست. این بدان علت است که در وضعیت عادی، ملکولهای مغناطیسی به طور پراکنده و نا مرتب در جسم قرار دارند و در نتیجه ، میدان های مغناطیسی مولکول ها یکدیگر را خنثی می کنند. بنابراین ، فلز خاصیت مغناطیسی ندارند .

اگر تمام مولکولهای مغناطیسی هم جهت قرار بگیرند ، میدان های مغناطیسی انها با یکدیگر جمع می شود و در آن صورت فلز مغناطیس می شود . اگر فقط یعضی از ملکولها هم جهت باشند ، میدان مغناطیسی ضعیف تولید می شود . در نتیجه می توان میزان مغناطیسی شدن یک جسم مغناطیسی را کم و زیاد کرد. 

اجسام غیر مغناطیس 

برخی اجسام تقریبا خاصیت مغناطیسی ندارند ، این اجسام را اجسام غیر مغناطیسی می نامند مانند : روی و چوب ، اجسام غیر مغناطیسی به دو گروه پارامغناطیس و دیامغناطیس تقسیم می شوند. 

هنگامی که اجسام غیر مغناطیس را به آهن ربا نزدیک می کنیم مواردی فقط به مقدار خیلی جزئی به آهن ربا جذب می شوند که مواد پارامغناطیس هستند. موادی که خیلی جزئی دفع می شوند ئیا مغناطیس هستند. 

 

  • مدیر سایت

اجسام مغناطیسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی