ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

بار الکتریکی چیست ؟

با مالش یک میله شیشه ای با ابریشم و آویختن آن از یک نخ  دراز می توان نشان داد که دو نوع بار وجود دارد . اگر میله دیگری را با ابریشم مالش دهیم و آن را به میله اول نزدیک کنیم ، دو میله یکدیگر را می رانند . از سوی ذیگر ، یک میله پلاستیکی که پوست خز مالش داده شده است میله شیشه ای را می رباید . دو میله پلاستیکی گه با پوست خز مالش داده شده اند یکدیگر را می رانند . 

ما این واقعیت را اینگونه توضیح می دهیم که مالش یک میله به آن بار الکتریکی می دهد و بارهای روی دو میله بر هم نیرو وارد می کنند . واضح است که بارهای روی شیشه و پلاستیک باید از نظر ماهیت با هم متفاوت باشند. 

بنجامین فرانکلین اولین فیزیک دان امریکایی بود که علاوه بر دستاوردهایش ، نو ع الکتریسیته ظاهر شده بر روی شیشه را مثبت و نوع الکلتریسیته ظاهر شده بر روی پلاستیک را منفی نامید و این نام ها تا به امروز باقی ماندند. می توان نتیجه این تجربه را این گونه خلاصه کرد که بارهای همنام یکدیگر را می رانند و بارهای ناهمنام یکدیگر را می ربایند . 

اثر الکتریکی به مالش شیشه با ابریشم و مالش پلاستیک با پوست خز ختم نمی شود ، هر ماده ای که با ماده دیگر مالش داده شود تا اندازه ای باردار خواهد شد . از مقایسه باز نامعلوم با بار میله شیشه ای که با ابریشم مالش داده شده است ، می توان مثبت یام نفی بودن آن را مشخص کرد. امروزه ماده را در حالت عادی یا خنثی مقدار یکسان الکتریسیته مثبت و منفی می دانند . 

 

 

  • مدیر سایت

بار الکتریکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی