ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

خصوصیات منابع نوری

یکی از وظایف اصلی طراحان روشنایی، تعیین منابع نوری مورد نیاز پروژه است.انتخاب درست منابع نوری در طراحی روشنایی بسیار اهمیت دارد
زیرا بر نتیجه کار تأثیر زیادی می گذارد.


ویژگی های ظاهری:

منبع های نور شکل های متنوعی دارند. ولی می توان آنها را به سه دسته اصلی : نقطه ای مانند هالوژن یا ،LED خطی مانند فلورسنت یا نوارهای LED ، سطحی مانند (OLED ) تقسیم کرد. منابع نوری نقطه ای کوچک را می توان به دو نوع ساده و رفلکتوردار نیز تقسیم کرد. دیگر تفاوت های ظاهری لامپ ها مربوط به اندازه، شکل و جنس حباب و کلاهک آنهامی شود. معمولاً با افزایش توان الکتریکی لامپ ها اندازه آنها بزرگتر می شود. ویژگی های الکتریی و فیزیکی: این خصوصیت مصرف انرژی، طول عمر و نحوه راه اندازی لامپ ها را نشان می دهند.


دمای رنگ:

درجه سردی یا گرمی نور سفیدی که از منابع نوری ساطع می شود دمای رنگ نام گرفته. برای مشخص کردن آن از دمای جسم سیاه افروخته شده کمک گرفته می شود. اگر جسم سیاهی را گرم کنیم، شروع به تابش می کند و در دماهای مختلف، رنگ نورآن شبیه به نور ساطع شده از لامپ های مختلف می شود.از تطابق رنگ نور لامپ ها با رنگ نور این جسم سیاه، دمای رنگ لامپ ها تعیین می شود.

 
نمود رنگ:

قابلیت نور در بازنمایی دقیق رنگ اجسام را نمود رنگ می نامند. این ویژگی در استانداردهای روشنایی با Ra نشان داده می شودو مقدار آن از صفر تا ۱۰۰ متغییر است. هرچه طیفنور پیوسته تر باشد وطول موج های بیشتری از باند مرئی را در بر بگیرد، مقدار Ra بالاتر خواهد بود. منابع نوری بر اساس مقدار Ra در گروه های متفاوتی دسته بندی می شوند. نمود رنگ لامپ ها، بر اساس طیف نوی شان متفاوت است. طیف های نوری پیوسته، همه رنگ ها را به خوبی نشان می دهند ولی طیف های نوری خطی، قابلیت نشان دادن تعداد کمی از رنگ ها را به خوبی دارند. طیف های نوری ناپیوسته، دارای نمود رنگ بهری نسبت به انواع خطی هستند. لامپ های التهابی، طیف نوری پیوسته و لامپ های گازی طیف نوری ناپیوسته دارند. نمود رنگ لامپ های التهابی و هالوژن بسیار بالاست. لامپ های فلورسنت و متال هالید معمولاً دارای نمود رنگ خوب و متوسط هستند.

  • مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی