ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

زندگی در مونترال کانادا

زندگی در مونترال کانادا

شهر مونترال برای علاقه‌مندان مهاجرت به کانادا بدون‌شک آشنا است. شهر مونترال بعد از تورنتو، دومین شهر بزرگ کانادا و بعد از پاریس، دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان جهان به حساب می‌آید. بیش از ۵۹ درصد جمعیت این شهر توانایی صحبت کردن به هردو زبان انگلیسی و فرانسوی را دارند. مونترال با مساحتی حدود ۵/۴۳۱ کیلومتر مربع مساحت و حدود ۷۵/۱ میلیون نفر جمعیت از شهرهای مهاجرپذیر دنیا و کانادا است که هرساله تعداد زیادی مهاجر را می‌پذیرد. مونترال بزرگترین مرکز تجاری- صنعتی و فرهنگی کبک است. این شهر مرکزی مهم برای تجارت، حمل‌ونقل، طراحی، آموزش، داروسازی، فرهنگ و هنر، تکنولوژی و گردشگری به حساب می‌آید. براساس رتبه‌بندی QS، مونترال در سال ۲۰۱۷ رتبه نخست و در سال ۲۰۱۸ رتبه چهارم بهترین شهرهای دانشجویی جهان را از آن خود کرده است. با وجود کانادایی بودن مونترال، می‌توان حال و هوایی اروپایی را در این شهر پیدا کرد. دلیل این موضوع معماری و شهرسازی مونترال با نمای خاکستری ساختمان‌ها، کلیسای جامع کاتولیک و از همه مهم‌تر زبان رسمی این شهر یعنی فرانسوی است. در ادامه ویژگی‌ها و نکته‌هایی مهم درباره مونترال از قبیل شرایط کار، تحصیل و زندگی در مونترال کانادا بررسی می‌شوند. همچنین اطلاعاتی درباره هزینه زندگی در مونترال کانادا در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

حقایقی درباره مونترال کانادا

  • مونترال قدمتی نزدیک به ۸۰۰۰ سال دارد و به‌دلیل پیشینیه‌ی غنی فرهنگی، جشنواره‌‌های متعدد و غذاهای فوق‌العاده مشهور و معروفی دارد. 
  • بیشترین تعداد رستوران در کانادا در شهر مونترال قرار دارد. رستوران‌هایی مثل Montréal Plaza، Joe Beef، Hélicoptère و Le Mousso از جمله مهم‌ترین رستورن‌های این شهر هستند.
  • به طور متوسط مونترال ۶۰ روز سال برفی است و آفتاب زمستان در ساعت ۱۶:۱۴ غروب می‌کند.
  • مونترال دارای یک شهر زیرزمینی است! شهر زیرزمینی مونترال یا رزو ((RÉSO متشکل از تعداد بسیاری برج، هتل، پاساژ و دانشگاه است که توسط تونل‌های زیادی به شبکه‌ای زیرزمینی مبدل شده‌اند. رزو از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر مونترال است که با هدف ایجاد یک محیط ایمن و گرم در مقابل سرمای طاقت فرسای زمستان ساخته شده‌است.
  • المپیک تابستانی ۱۹۷۶ اولین المپیک به میزبانی کانادا بود که در شهر مونترال برگزار شد.
  • در فصل تابستان جشنواره‌های هنری و فرهنگی زیادی در مونترال برپا می‌شوند. جشنواره جاز مونترال (Montreal Jazz Festival)، جشنواره آتش‌بازی (Fireworks Festival)، جشنواره نور (Festival en Lumiere) و سیرک آفتاب (Cirque du Soleil) از جمله جشنواره‌هایی هستند که افراد زیادی در سراسر دنیا را به شهر مونترال می‌کشانند. در این شهر برگزار می‌شود. 
  • مونترال دارای تیم‌های ورزشی حرفه‌ای مانند تیم هاکی رو یخ Montreal Canadiens، تیم بیس‌بال Montreal Expos، تیم راگبی Montreal Alouettes و تیم فوتبال Montreal Impact است.
  • در شهر مونترال بیش از ۳۵۰ کیلومتر پیست دوچرخه سواری ساخته شده است.
  • سالن‌های تئاتر و کنسرت بسیاری مانند Mtelus، Club Soda، Bell Centre، L’Olympia، L’Astral و … در مونترال وجود دارد.

اهمیت زبان فرانسه در پیدا کردن شغل 

در شهر فرانسوی زبان مونترال افرادی که تنها به زبان انگلیسی تسلط دارند، به‌آسانی شغل پیدا نمی‌کنند. مسلط بودن به زبان فرانسوی یکی از الزام‌های مهم تعداد زیادی از مشاغل مونترال است. به‌دلیل فرانسوی زبان بودن شهر مونترال، شغل‌هایی که تسلط به زبان انگلیسی برای انجام‌شان کفایت کند، اندک است. با توجه به زبان رسمی این شهر، کارمندانی که با عموم مردم سروکار دارند، باید به زبان فرانسوی تسلط کامل داشته باشند. اما بیشتر کارفرمایان، افرادی را ترجیح می‌دهند که به هردو زبان فرانسوی و انگلیسی اشراف دارند. صنایع غذایی، فیلم‌سازی، بانکداری، فناوری نانو، فناوری‌های زیست‌محیطی، فناوری اطلاعات، هوافضا و بخش خدمات، از جمله صنایع فعال مونترال ‌به‌شمار می‌روند که مهاجران می‌توانند برحسب توانایی‌شان در آن‌ها شغل پیدا کنند. نرخ حقوق ماهیانه بسته به هر شرکت تفاوت دارد، اما متوسط حقوق ماهیانه در مونترال، تقریباً ۲۷۵۵ دلار کانادا است. نرخ بیکاری شهر مونترال در سال ۲۰۱۸، شش درصد بوده که تقریباً از شهرهای دیگر کانادا با نرخ بیکاری ۹/۵ درصد بسیار پایین‌تر است. 

تحصیل در مونترال کانادا

شهر مونترال سن ورود دانش‌آموزان به مدرسه را پنج سالگی در نظر گرفته است. برای انجام تحصیلات دانشگاهی گذراندن دوره‌ دوساله کالج، بعد از اتمام دوره ۱۱ساله مدرسه، الزامی است. زبان رایج آموزش در مدارس عمومی مونترال، فرانسوی است. مدرسه‌های عمومی انگلیسیزبانی در مونترال وجود دارد که مخصوص دانش‌آموزانی است که والدینی‌ با شهروندی کانادا دارند. این دانش‌آموزان مقطع‌هایی از تحصیل را به زبان انگلیسی پشت سر می‌گذارند. انگلیسی در مدارس فرانسوی زبان، به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود. مدارس خصوصی مونترال و تعدادی دیگر از مدارس کبک دو زبانه هستند. تعداد زیادی از دانش‌آموزان، مدارس خصوصی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند که البته دارای آزمون ورودی هستند (مدارس خصوصی، بیشتر مربوط به مقطع دبیرستان است). همچنین گزینه‌ای دیگر برای مهاجران (دانش‌آموزان) غیرفرانسوی زبان، ثبت‌نام در مدارس بین‌المللی مونترال است که متوسط شهریه آنها تقریباً ۲۵۰۰۰ دلار کانادا است. شرایط مورد نیاز برای ثبت‌نام، از مدرسه‌ای (بین‌المللی) به مدرسه‌‌ای دیگر متفاوت است. همچنین مونترال، کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیز دارد. دانشگاه‌های McGill  و یا  Concordia از بین دانشگاه‌های انگلیسی زبان، گزینه‌های مناسبی برای دانشجویانی هستند که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی دارند. لازم به ذکر است باوجود اینکه دروس این دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، یادگیری زبان فرانسوی برای زندگی در مونترال لازم است.

هزینه زندگی در مونترال کانادا

هزینه زندگی در مونترال نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کانادا پایین است؛ در ادامه به هزینه‌هایی مانند اجاره، حمل و نقل و خوراک خواهیم پرداخت:

۱- اجاره ماهیانه

هزینه مسکن در مونترال نسبت به شهرهای دیگر کانادا مانند ونکوور و یا تورنتو، پایین‌تر است. متوسط اجاره ماهیانه در مونترال به شرح زیر است:

نوع آپارتمان متوسط مبلغ اجاره (دلار کانادا در ماه)
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۱۱۷۴.۱۳
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر ۷۷۶.۴۷
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۲۰۴۹.۹۲
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر ۱۳۱۳.۲۰

2- حمل و نقل

به‌طور کلی سیستم حمل و نقل عمومی در کانادا نسبتاً گران اما دارای سرعت و امنیت بالایی است. متوسط هزینه حمل و نقل در مونترال به شرح زیر است:

بلیط یک طرفه (حمل و نقل داخلی) ۳ دلار
بلیط یک ماهه ۸۵ دلار
کرایه تاکسی (یک کیلومتر) ۲ دلار
بنزین (یک لیتر) ۱ دلار

3- هزینه خوراک

قیمت برخی از مواد غذایی در مونترال به شرح زیر است:

اقلام مصرفی متوسط قیمت اقلام مصرفی متوسط قیمت
شیر (یک لیتری) ۲.۱۰ دلار یک کیلوگرم سیب ۳.۶۱ دلار
یک قرص نان سفید ۳.۲۵ دلار یک کیلو گرم موز ۲.۰۳ دلار
برنج سفید (یک کیلویی) ۳.۲۵ دلار یک کیلو گرم پرتقال ۳.۸۰ دلار
۱۲ عدد تخم‌‌مرغ ۳.۱۰ دلار یک کیلوگرم گوجه فرنگی ۴.۰۳ دلار
پنیر محلی (یک کیلویی) ۱۷.۶۳ دلار یک کیلوگرم سیب زمینی ۲.۵۲ دلار
سینه مرغ بدون استخوان (یک کیلوگرم) ۱۴.۴۸ دلار یک کیلو گرم پیاز ۲.۵۷ دلار
یک کیلوگرم گوشت قرمز ۱۷.۱۲ دلار یک بطری یک و نیم لیتری آب ۲.۱۰ دلار

شرایط آب و هوا در مونترال کانادا

مونترال شهری چهارفصل با انواع آب و هوا می‌باشد که در ادامه به وضعیت آب و هوایی هریک از فصول خواهیم پرداخت:

بهار

بعد از پشت سر گذاشتن زمستانی سرد، بی‌شک هوای مونترال تا ماه می، هنوز سرد و خنک است. بنابراین اگر قصد پیاده‌روی در خیابان‌های شهر را دارید، بهتر است اواخر بهار به مونترال بیایید اما اگر اوایل و یا اواسط بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کرده‌اید، حتماً لباس گرم و چتر همراه داشته باشید.

تابستان

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تابستان‌های مونترال گرم و مرطوب است. لازم به ذکر است که گاهی در اوایل و اواخر تابستان، جبهه‌های باد سرد باعث سرد و خشک شدن هوا می‌شود. همچنین در ماه‌هایی مانند جولای، مونترال به طور معمول، ۱۱ روز بارانی است. بنابراین اگر تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنید، همراه داشتن لباس های خنک و نخی و  چتر را فراموش نکنید.

پاییز

هوای شهر در این فصل فوق‌‌العاده است. مونترال در پاییز نه بسیار گرم و مرطوب است نه بسیار سرد. ماه سپتامبر گرم‌ترین ماه این فصل و نوامبر سردترین ماه با امکان بارش برف می‌باشد. بنابراین برای سفر به مونترال در فصل پاییز، لازم است لباس های مناسب همه نوع هوا (گرم/ آفتابی/ برفی) را همراه داشته باشید.

زمستان

زمستان‌ بسیار طولانی و سرمای شدید مونترال گاهی تا آوریل ادامه پیدا ‌می‌کند. برف و باران‌های سرد معمولاً در دسامبر شروع شده و افت دما تا ژانویه ادامه دارد. بنابراین اگر زمستان را برای رفتن به مونترال انتخاب کرده‌‌اید، حتماً لباس‌ گرم، شال، دستکش، کلاه گرم و چکمه همراه داشته باشید. همچنین همراه داشتن کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی نیز لازم است (انعکاس نور خورشید در برف می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی شود).

متوسط دمای هر ماه در مونترال به شرح زیر است:

ماه دما (درجه سانتی‌گراد) ماه دما (درجه سانتی‌گراد)
مارس ۶- تا ۲ سپتامبر ۱۳ تا ۲۱
آوریل ۱ تا ۹ اکتبر ۶ تا ۱۳
می ۱۷ تا ۷ نوامبر ۰ تا ۷
ژوئن ۱۴ تا ۲۴ دسامبر ۸- تا ۱-
جولای ۱۷ تا ۲۷ ژانویه ۱۲- تا ۴-
آگوست ۱۷ تا ۲۶ فوریه ۱۱- تا ۳-

 

اعزام دانشجو به کانادا

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی