ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت دانشجویان (Student migration) از مسیرهای متداول مهاجرت است که از طریق دانشگاه‌ها یا موسسه‌های آموزشی صورت می‌گیرد. این نوع از مهاجرت به‌مراتب وضعیت و شرایط بهتری برای مهاجران به‌وجود می‌آورد. دلیل این امر ورود به دانشگاه‌های معتبر و به‌دست آوردن مدرک دانشگاهی در کشور مقصد است. به‌همین دلیل این افراد شانس زیادی برای پیدا کردن شغل مدنظر خود دارند و به عنوان نیرویی ماهر به‌سرعت جذب شرکت‌های موجود در کشور مقصد می‌شوند. چنین شرایط و وضعیتی فرآیند دریافت اقامت دائم دانشجویان را سرعت می‌بخشد. البته باید به این نکته مهم توجه کرد که مهاجرت تحصیلی سختی‌های خاص خود را دارد و افرادی که به دنبال این نوع از مهاجرت هستند باید قبل از تصمیم به مهاجرت تمامی نکته‌های مربوط به شرایط تحصیل، هزینه تحصیل، شرایط کار، شرایط اقامت و… را در نظر داشته باشند. مطلب پیش روی شما سعی دارد شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه را به‌طور مفصل توضیح دهد تا اطلاعات جامع و مفیدی در اختیارتان قرار گیرد. 

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

نظام آموزشی فرانسه از جمله سیستم‌های معتبر در جهان است و دولت این کشور سالانه مبلغ عظیمی از بودجه خود را صرف بالا بردن کیفیت آموزش و تحصیلات تکمیلی می‌کند. دستاوردهای فرانسه در علم و صنعت به‌خصوص حوزه‌های فضایی، حمل و نقل، پزشکی، ریاضیات را شامل می‌شود. با مراجعه به برندگان جایزه نوبل متوجه پویایی ابداع و پژوهش این کشور در جهان می‌شویم. به‌طور کلی سیستم آموزش عالی فرانسه، بر انجام کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی معتبر یا مهارت حرفه‌ای کارآمد پایه‌گذاری شده است.

مواردی که در زیر فهرست شده‌اند، از جمله‌ دلایلی هستند که مهاجرت به فرانسه را در سال‌های گذشته سرعت بخشیده‌اند:

  • عدم تبعیض آموزشی بین دانشجویان خارجی و داخلی
  • کیفیت بالای آموزش با توجه به نیاز دانشجو
  • بیش از ۱۳۰۰ برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی
  • رتبه ۶ جهانی در بخش تحقیق و توسعه ( بیش از ۴۲ درصد دانشجویان در مقطع دکتری ملیتی غیر فرانسوی دارند)
  • پنجمین قدرت اقتصادی در جهان
  • صنایع پیشرفته و پیشرو در زمینه خود ( ۳۹ شرکت فرانسوی در میان ۵۰۰ واحد از بزرگ­ترین شرکت­‌های جهانی قرار دارند)
  • محیطی مناسب برای شکوفایی استعداد، نوآوری و کارآفرینی
  • فرصت یادگیری زبان فرانسوی
  • بیمه درمانی دانشجویی رایگان
  • رتبه سوم جهان در جذب دانشجوی بین‌المللی

دانشجویان بین‌المللی مثل دانشجویان بومی هزینه دانشگاه را پرداخت می‌کنند و دولت این کشور هیچ‌گونه تبعیضی بین بومیان فرانسه و مهاجرین قائل نمی‌شود. از پاییز ۲۰۱۹ تغییراتی اساسی در مقدار هزیه‌های دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده است. در واقع دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه‌ تحصیل بیشتری از این تاریخ به بعد هستند. این موضوع یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است، جایی که دانشجویان فقط باید سالیانه حدود ۲۰۰ یورو پرداخت می‌کردند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

البته این هزینه‌ها فقط شامل حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه می‌شود. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه به‌طور معول باید بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال شهریه پرداخت کرد. با توجه به قانونی تازه تصویب شده، سیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز براساس سیاست‌‌های پیشین عمل می‌کنند و دانشجویان موظف‌ به پرداخت مبلغی حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه هستند. 

اخذ پذیرش در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری با دریافت اقامت دانشجویی یا carte de séjour d’étudiant همراه خواهد بود. این اقامت به‌نوعی صدور جواز ۲۰ ساعت کار در هفته است. فرانسه به‌دلیل داشتن دانشگاه‌های متعدد و رشته‌های مختلف علمی، در رتبه‌بندی جدید QS تعداد ۳۱ دانشگاه فرانسه در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند.

رتبه‌ی جهانی دانشگاه‌های فرانسه به همراه سطح‌بندی وزارت علوم هرکدام را می‌توانید در فهرست زیر مشاهده کنید:

  1. دانشگاه PSL (۵۳ | گروه الف)
  2. دانشگاه اکول پلی‌تکنیک (۶۰ | گروه الف)
  3. دانشگاه سوربن (۷۷ | | الف)
  4. دانشگاه سنترال سوپلک (۱۳۹)
  5. دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون (۱۶۰ | الف)
  6. دانشگاه تلکام پاریس‌تک (۲۲۴ | الف)
  7. دانشگاه ساینس‌پو (۲۴۲ | الف) صرفاً در رشته‌های اقتصاد، جامعه شناسی، حقوق و علوم سیاسی
  8. دانشگاه اکول دپونتس پاریس‌تک (۲۵۰ | الف)
  9. دانشگاه پاریس (۲۵)
  10. دانشگاه پاریس سود (۲۶۲ | الف)

از دیگر راه‌های مهاجرت تحصیلی به فرانسه حضور در دوره‌های آموزش زبان فرانسوی در خود این کشور است. در واقع یکی از برنامه‌های آموزشی دولت فرانسه فراگیری زبان فرانسوی بهعنوان زبان کار جهت شناخت پتانسیل‌های موجود و وزنه اقتصادی زبان فرانسه در دنیا است. البته متقاضیان برای اخذ پذیرش دوره‌های زبان فرانسه باید بالای ۱۸ سال سن و مدرک دیلپم داشته باشند. برای اخذ پذیرش و ویزا و شرکت در این دوره‌های زبان به مدرک زبان دیگری نیاز نیست. البته داشتن مدرک زبان فرانسه، علاوه‌بر امتیاز، نشان‌دهنده علاقه متقاضی به یادگیری این زبان است که اخذ پذیرش را سرعت می‌بخشد. بعد از اتمام دوره زیان فرانسه و کسب نمره مورد نیاز، می‌توانید به راحتی از دانشگاه‌های فرانسه پذیرش بگیرید و ادامه تحصیل دهید. در این صورت برای تمدید ویزا می‌توانید در کشور فرانسه اقدام کنید و نیازی به بازگشت به ایران نیست. هزینه شرکت در دوره‌های یادگیری زبان فرانسوی بسته به نوع کالج یا دانشگاه ممکن است متفاوت باشد، به طور کلی هزینه شرکت در دوره های زبان فرانسوی در فرانسه برای دو ترم بالای ۲۰۰۰ یورو است.

ضمناً متقاضیان مهاجرت به کانادا پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه، شانس بالاتری برای شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کانادا خواهند داشت.

با مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌توانید از مزایای کار دانشجویی در این کشور بهره‌مند شوید، هر دانشجو (از هر ملیت و در هر مقطع تحصیلی) حق کار کردن حین تحصیل برای کسب درآمد را دارد. البته دانشجویان مدارس زبان باید حداقل ۲۰ ساعت در هفته کلاس داشته باشند. حداقل دستمزد در فرانسه برای سال ۲۰۱۹ در ازای یک ساعت کار مفید، حدود ۱۰ یورو ناخالص تعیین شده که پس از کسر مالیات (کسورات اجباری تأمین اجتماعی که تقریباً ۲۰% دستمزد است) حدود ۸ یورو خالص می‌باشد.

کار دانشجویی در فرانسه شامل کارهای دانشگاهی و کارهای بیرون از دانشگاه است. کارهای دانشگاهی شامل دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی اساتید، پذیرش و استقبال از دانشجویان جدیدالورود در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و… است. در بیرون از دانشگاه نیز کارهای متنوعی وجود دارد: کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و… است. متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه حدود ۸۰۰-۷۰۰ یورو در ماه است.

بعد از پایان تحصیل می‌توانید برای دریافت اقامت دائم درخواست خود را ارائه دهید. متقاضیان دریافت اقامت فرانسه پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور، باید گواهی تعهد استخدام یا قرارداد کاری با حقوقی حداقل ۱/۵ برابر “حداقل حقوق در فرانسه” داشته باشند. کسانی که فرآیند ثبت شرکت (مرتبط با رشته تحصیلی) در فرانسه را آغاز کرده باشند، نیز می‌توانند درخواست اجازه اقامت موقت دهند.

طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری در فرانسه ۸/۷% است که البته در سال‌های گذشته روندی کاهشی را نشان می‌دهد. نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌های فرانسه بسیار بالا است. برای مثال ۹۷/۷ درصد دانشجویان اکول پلی‌تکنیک (École Polytechnique) تا یک سال پس از فارغ‌التحصیلی، مشغول به کار می‌شوند و این دانشگاه رتبه ۱۸ را در زمینه وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان، در میان تمام دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است.

در برخی شرکت‌های بین‌المللی و استارت‌آپ‌ها تسلط به زبان فرانسوی برای استخدام الزامی نیست، اما به‌طور کلی دانستن زبان فرانسوی به شما برای پیدا کردن شغل مناسب در فرانسه کمک خواهد کرد. برای شروع به کار نباید زیاد سخت‌گیر بود. اگر نتوانستید در موقعیت کاری ایده‌آل خود مشغول به کار شوید، می‌توانید نخست بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید و با تقویت رزومه خود، در آینده وارد شغل مد نظرتان شوید.

به یاد داشته باشید که کارفرماها در فرانسه برای استخدام نیرو به پیشنهادها بسیار اهمیت می‌دهند؛ به این معنی که استخدام برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی از طریق معرفی افراد انجام می‌شود. بنابراین می‌توانید با گسترش روابط و ارتباطات خود در زمان تحصیل شانس‌تان را برای اشتغال پس از تحصیل بالا ببرید.

پس از ۵ سال متمادی زندگی در فرانسه، می‌توانید برای دریافت کارت اقامت (carte de résident) اقدام کنید. این کارت در واقع اجازه اقامت دائم در فرانسه است که البته باید هر ۱۰ سال آن را تمدید کنید. اعضای خانواده شما نیز می‌توانند پس از ۵ سال درخواست اقامت دائم دهند. اگر برای بیش از دو سال متوالی از فرانسه خارج شوید، اقامت دائم شما باطل خواهد شد.

 

اعزام دانشجو به فرانسه

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی