ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

نوشتن توصیه‌نامه تحصیلی

توصیه نامه تحصیلی 

تقریباً تمام دانشگاه‌های بین‌المللی کار، تجربه، ذکاوت و شخصیت دانشجویان را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند. برای همین منظور دانشجویان باید توصیه نامه (Recommendation Letter یا Letter of Recommendation) مدنظر دانشگاه مقصد را به‌بهترین نحو بنویسند و ارسال کنند. برخی دانشگاه‌ها قالب‌های آماده‌ای برای نوشتن توصیه نامه تحصیلی ارائه می‌دهند، اما این قالب‌ها چندان مشخص نمی‌کنند کمیته پذیرش روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز دارد و چگونه توصیه نامه تحصیلی را ارزش‌گذاری می‌کند. در این مقاله نکته‌هایی درباره نحوه نگارش توصیه نامه و موارد  بیشتر مورد توجه کمیته پذیرش می‌پردازیم. 

تفاوت توصیه نامه و معرفی نامه (Reference Letter)

معرفی نامه (Reference Letter یا Letter Of Reference) نیز موردی است که دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه مدنظر باید در کنار توصیه نامه به آن توجه کنند. دانشگاه‌ها یکی از این دو مدرک را می‌خواهند و  برخی دانشجویان و دانشگاه‌ها تصور می‌کنند که این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما در حقیقت این دو مورد یعنی توصیه نامه و معرفی نامه با یکدیگر متفاوت هستند.

  • توصیه نامه را دانشگاه برای دوره دانشگاهی مشخص درخواست می‌کند و گاهی مستقیماً توسط استاد یا کارفرما (بدون اینکه دانشجو آن را ببیند) به دانشگاه مقصد ارسال می‌شود. توصیه نامه شامل ۴۰۰-۳۰۰ واژه است و شخصیت، دستاوردها و توانایی‌های متقاضی را نشان دهد.
  • معرفی نامه مخاطب مشخصی ندارد و معمولاً توسط معرف، یعنی فردی که توصیه نامه را می‌نویسد  به خود دانشجو داده می‌شود و دانشجو می‌تواند در آینده نیز از آن استفاده کند. معرفی نامه معمولاً با عبارت “To Whom it may Concern” یا “Dear Sir/Madam” شروع می‌شود.

با توجه به این توضیحات بیشتر دانشگاه‌ها از دانشجویان متقاضی توصیه‌نامه می‌خواهند. زیرا این مورد برای شرکت در یک دوره دانشگاهی مشخص ارسال می‌شود و در مورد دانشجوی متقاضی توضیحات موردنیاز را ارائه می‌دهد. 

از چه کسی باید توصیه نامه تحصیلی درخواست کنید؟

پاسخ این پرسش به دوره مدنظر دانشجو بستگی دارد. دانشگاه‌ها گاهی صراحتاً توصیه نامه را از استادها یا کارفرماها تقاضا می‌کنند.

اگر قرار است توصیهنامه را استاد بنویسد، او باید بر مهارت‌ها و دستاوردهای دانشگاهی دانشجو تمرکز کند. اگر دانشگاه به توصیهنامهای از طرف یک کارفرما نیاز دارد، نامه باید به توضیح مهارت‌های مرتبط با دوره مدنظر بپردازد.

انتخاب معرف در نوشتن توصیه‌نامه مهم‌ترین نکته‌ی این موضوع است. به‌دلیل این اهمیت بهتر است حداقل ۶ ماه از آشنایی دانشجو با معرف گذشته باشد تا او به شناخت نسبی و تقریباً کاملی از دانشجو رسیده باشد. 

 

هرگز از این افراد تقاضای توصیهنامه نکنید:

  • کسی که شما را به‌اندازه‌ی نمی‌شناسد که بتواند سوابق دانشگاهی و کاری شما را تأیید کند.
  • کسی که امکان نوشتن توصیه نامه مطلوب را برای شما ندارد. 

از استادی درخواست توصیه‌نامه کنید که از نزدیک با او همکاری‌های علمی و پژوهشی داشته‌اید و بیش از یک ترم تحصیلی در ارتباط بوده‌اید. اگر واقعاً می‌خواهید کمیته پذیرش را تحت تأثیر قرار دهید، از استادی استفاده کنید که در زمینه تخصصی دوره مدنظر شما تخصص دارد.

کارفرمای مناسب برای نوشتن توصیه‌نامه شخصی است که بتواند اطلاعات مربوط با دوره مورد نظر را کامل و به‌درستی ارائه دهد. برای مثال، اگر می‌خواهید برای پذیرش در یک دوره فنی-مهندسی اقدام کنید، نامه‌ی مدیر یک شرکت فنی، ارزش بیشتری از نامه کارفرمای شرکت خدمات مشتریان دارد.

ساختار توصیه نامه تحصیلی

توصیهنامه شکل و شمایل نامه‌های رسمی را دارد و بنابراین نباید دیدگاهی نوآورانه و خلاقانه به آن داشت. برای نگارش توصیهنامه باید به ساختار آن مقید باشید. بخش‌های اصلی و مهم توصیه‌نامه به شرح زیر است:

معرفی (Introduction): در این بخش، توصیه‌کننده (معرف) خود و ارتباطش با شما (استاد، کارفرما و…) و نیز نگرش کلی‌ خود نسبت به شما و مدت زمان آشنایی‌اش را بیان می‌کند.

محتوا (Content): در این بخش، معرف با ذکر پس‌زمینه تحصیلی، فعالیت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی مرتبط، استدلال می‌کند که چرا شما بهترین گزینه برای دوره مورد نظر هستید.

اختتام (Closing): در این بخش، معرف باید یک پایان‌بندی قوی اضافه کند که درخواست شما را ضمانت می‌کند و به دنبال آن عبارت پایانی استاندارد و نام و مشخصات تماس و امضا آورده شود.

ویژگی‌های توصیهنامه تأثیرگذار

۱- از معرف‌های خود بخواهید که دستاوردهای مختلف شما را بیان کنند.

اگر به چند توصیهنامه نیاز دارید، از معرف‌ها درخواست کنید نوشتن درباره جنبه‌های مختلف شخصیت، دستاوردها و قابلیت‌های علمی و تحصیلی شما هوشمندانه عمل کنند. برای مثال یک نامه می‌تواند بر قابلیت‌های پژوهشی متمرکز باشد و نامه‌ دیگر عملکرد کلاسی را مورد توجه قرار دهد.

۲- اطلاعات مرتبط را در اختیار معرف‌ها قرار دهید.

حتی اگر معرف شما را می‌شناسد، احتمالاً تمام نمرات و دستاوردهای شما را ثبت نکرده است. به همین دلیل بهتر است با در اختیار قرار دادن اطلاعات زیر، به آنها در نوشتن توصیه نامه کمک کنید:

  • CV یا رزومه تحصیلی
  • فهرستی از دستاوردهای تحصیلی و معدل (ها)
  • فهرستی از فعالیت‌های فوق برنامه و داوطلبانه
  • تاریخی که باید نامه را ارسال کنند

۳- توصیه نامه همیشه باید مثال‌هایی از آنچه انجام داده‌اید را در بر داشته باشد.

کسی که توصیهنامه را می‌نویسد نباید صرفاً مهارت‌های شما را فهرست کند، بلکه باید مثال‌هایی از چگونگی و زمان به کارگیری آنها را نیز ذکر کند. بیان اینکه شما مهارت‌های پژوهشی بالایی دارید، به تنهایی و بدون ذکر مثالی از یک پروژه پژوهشی که انجام داده‌اید، چندان مفید نخواهد بود.

۴- توصیه نامه باید پیشرفت و ارتقاء شما را نشان دهد.

از آنجایی که کمیته پذیرش در کار خود بسیار خبره هستند و هزاران درخواست را خوانده‌اند، نامه‌ای که تنها شما را ستایش می‌کند، غیرواقعی به نظرشان خواهد رسید. به همین دلیل بسیار مهم است که معرف شما درباره چگونگی پیشرفت شما با گذر زمان بنویسد. برای مثال شاید هنگامی که دوره کارشناسی را آغاز کرده‌اید، خجالتی بوده و در کلاس چندان فعال نبوده‌اید، اما پس از گذشت چند سال به تدریج به فردی سخنور تبدیل شده باشید.

۵- لحن نامه نباید زیاد رسمی باشد.

همانطور که گفته شد، توصیه نامه، نامه‌ای رسمی است، اما نباید رسمیت را با خشک و بی‌روح بودن اشتباه گرفت. کمیته‌های پذیرش، توصیه نامه هایی که در عین رسمی بودن شخصی هستند را می‌پسندند. به همین دلیل توصیه نامه باید درباره شما صحبت کند و از به کار بردن جملات کلیشه‌ای که درباره هر دانشجویی قابل بیان است خودداری کند.

نمونه توصیه نامه تحصیلی انگلیسی

در زیر چند نمونه توصیه نامه تحصیلی به زبان انگلیسی را مشاهده می‌کنید:

نمونه توصیه نامه تحصیلی

نمونه توصیه نامه تحصیلی _ کالج

نمونه توصیه نامه تحصیلی _ دانشگاه

نمونه معرفی نامه انگلیسی

در زیر دو نمونه معرفی نامه تحصیلی انگلیسی را مشاهده می‌کنید:

نمونه معرفی نامه _ 2

 

 

 

نمونه معرفی نامه _ 1

اعزام دانشجو به کانادا

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی