ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

انگیزه ‌نامه تحصیلی

اگر قصد تحصیل در کانادا، کشورهای اروپای یا دیگر نقاط دنیا را دارید، یکی از مدارک مهمی که باید به آن اهمیت ویژه‌ای دهید، انگیزه‌نامه تحصیلی یا همان Statement of Purpose است که به اختصار SOP نامیده می‌شود. انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP) متنی است کوتاه در مورد پیشینه تحصیلی، دستاورد‌ها و اهداف فرد. همچنین در انگیزه‌نامه، فرد متقاضی باید دلایل انتخاب دانشگاه و رشته‌ای که برای آن اپلای کرده را بنویسد . انگیزه‌نامه می‌تواند یکی از دلایلی باشد که اپلیکیشن یک متقاضی از بقیه اپلیکیشن‌هایی که دانشگاه دریافت می‌کند برجسته‌تر باشد. انگیزه‌نامه کمک می‌کند تا جنبه‌های دیگر شخصیتی فرد متقاضی به دانشگاه معرفی شود و اهداف و انگیزه‌های دانشجو برای تحصیل مشخص شود. انگیزه‌نامه کمک می‌کند تا دانشگاه با شخصیت فرد متقاضی بیشتر آشنا شده و تصمیم‌گیری کند که آیا این فرد برای تحصیل در دانشگاه و رشته مدنظر خود مناسب است یا خیر. نوشتن انگیزه‌نامه خوب برای بسیاری از افراد سخت و دشوار به نظر می‌آید. به‌همین خاطر در این نوشته، نکته‌هایی در مورد نگارش یک انگیزه‌‌نامه تحصیلی مناسب آورده شده است. 

از نکته‌های اصلی در مورد نوشتن انگیزه‌نامه بکر بودن آن است. استفاده از متون دیگر برای نوشتن انگیزه‌نامه یا دزدی ادبی اشتباه محرزی نوشتن انگیزه‌نامه است. همچنین برای نوشتن انگیزه نامه از قالب‌های آماده و جملات کلیشه‌ای استفاده نکنید. در صورتی که دانشگاه متوجه شود که انگیزه نامه شما کپی است، احتمال گرفتن پذیرش بسیار پائین می‌آید. به همین دلیل سعی کنید در نوشتن انگیزه‌نامه بر روی اهداف و علایق شخصی و منحصر به فرد خود تمرکز داشته باشید.

دریافت تعداد بسیار زیادی انگیزه‌نامه در سال توسط دانشگاه‌ها و مطالعه‌ هرکدام به‌وسیله‌ تیم پذیرش حساسیت‌های زیادی برای جذب دانشجویان ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل متقاضی باید سعی کند تا انگیزه‌نامه‌ای مختصر و حاوی جزئیات مهم با گرامر مناسب و زبان قابل فهم بنویسد. بیشتر دانشگاه‌ها راهنمایی برای نوشتن انگیزه‌نامه دارند که در آن توضیح تعداد کلمات و شیوه‌ نگارش توضیح داده شده است. حتماً به این راهنمایی‌ها توجه کرده و بر اساس آنها انگیزه‌نامه خود را بنویسید. لازم به ذکر است که هر دانشگاه راهنمای مربوط به خود را دارد.

طرز نوشتن و نگارش انگیزه نامه تحصیلی

 

هر بخش از انگیزه‌نامه شامل نکته‌ها و مواردی است که در ادامه با توجه به هر پاراگراف توضیح داده خواهند شد:

پاراگراف اول: پیشینه فرد در انگیزه‌نامه تحصیلی

در مقدمه و پاراگراف اول انگیزه‌نامه بهتر است به معرفی و پیشینه خود بپردازید. بعد از آن نام رشته مدنظر خود را بنویسد و ذکر کنید در چه تاریخی قصد تحصیل این رشته را دارید. به عنوان مثال: کارشناسی شیمی آلی پائیز ۲۰۲۱.

پاراگراف دوم : چه چیز‌هایی برای شما الهامبخش است؟

در پاراگراف دوم عوامل انگیزه‌بخش تحصیلی رشته خود را بیان کنید. برای مثال خانواده و تحصیلات آن‌ها یا دیدن فردی موفق که در رشته‌ مشابه شما تحصیل کرده است. حتماً توجه داشته باشید که انگیزه‌ها و عوامل الهام بخش شخصی و واقعی خود را بنویسید.

پاراگراف سوم: چه فوایدی را می‌توانید برای دانشگاه داشته باشید؟

در این قسمت می‌توانید تجربه‌های خود را در دانشگاه قبلی و رشته تحصیلی‌تان بنویسید‌. در این پاراگراف به فعالیت‌های خارج ازدرس، سابقه کار، تیم‌های ورزشی و فعالیت‌های داوطلبانه‌تان در گذشته نیز اشاره کنید. لازم نیست به تمام فعالیت‌ها و تجارب خود بپردازید، بلکه آن دسته از تجربیاتی که با رشته تحصیلی‌تان مرتبط بوده را ذکر کنید. همچنین توضیح دهید که چه درس‌ها و مهارت‌های را از این تجربیات آموخته‌اید و اینکه این مهارت‌ها چگونه شما را به یک کاندیدای قوی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان تبدیل کرده است. به عنوان مثال اگر به عنوان مربی مهد کودک فعالیت داشته‌اید توضیح دهیدکه این کار مهارت‌های مدیریتی شما را تا چه حد تقویت کرده است.

پاراگراف چهارم: به چه دلیل می‌خواهید در دانشگاه مورد نظرتان تحصیل کنید؟

در این قسمت باید به‌دلیل انتخاب دانشگاه مدنظر برای پذیرش و تحصیل بپردازید و جنبه‌های مهم و برجسته دانشگاه را بنویسید. مثلاً تحقیقات قوی، دپارتمان مهندسی پیشرفته و یا استودیو‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای که دانشگاه دارد. ذکرکردن دلایل شخصی که باعث شده تا این دانشگاه را انتخاب کنید، به تیم پذیرش دانشگاه نشان می‌دهد که شما با دانشگاه آشنا و از تاریخچه و عملکرد آن مطلع هستید و قصد دارید که در موفقیت این دانشگاه سهیم باشید.

به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل ذکر کنید که به چه علت کشور مقصد را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید و تحصیل در این کشور چه تأثیرات مثبتی برای شما خواهد داشت. به عنوان مثال تحصیل در کشور کانادا به شما این فرصت را می‌دهد که با فرهنگ‌های جدید آشنا شوید و علاوه بر کسب دانش در سطوح بالا، سبک زندگی جدیدی را تجربه کنید.

پاراگراف پنجم: قدم‌های بعدی شما چیست؟

در پاراگراف آخر توصیه نامه خود، از اهداف خود پس گرفتن مدرک و فارغ‌التحصیلی بنویسید. در این قسمت باید قدم‌های بعدی خود را توضیح داده و ذکر کنید که در آینده، از علم و تجربه‌ای که در دانشگاه مورد نظر کسب خواهید کرد در چه مسیری استفاده می‌کنید. در این بخش بهتر است به علایق شغلی و ادامه تحصیل در همان دانشگاه اشاره داشته باشید و بنویسید که می‌خواهید به کشور خود برگردید و یا درکشور‌های دیگر مشغول به کار شوید. دانشگاه‌ها علاقه دارند که بدانند تحصیل شما در دانشگاه چه دستاورد‌هایی را برای شما خواهد داشت. درجمله آخر هم از تیم پذیرش دانشگاه برای مطالعه کردن انگیزه نامه خود تشکر کنید.

زمانی که انگیزه نامه خود را نوشتید، حتماً چند بار دیگر آن را مطالعه کرده و در صورت نیاز آن را ویرایش کنید.

 

اعزام دانشجو

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی