ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

اثر نیروی مغناطیسی بر روی بار در حال حرکت

با مشاهده برهم کنش بین اجسام مغناطیسی ، بنا به مشابهتی که بین این برهم کنش ها و برهم کنش های الکتریکی و گرانشی وجود دارد ، می توان گفت که یک جسم مغناطیس شده  در فضای اطراف خود میدان مغناطیسی تولید می کند . هنگامی که بار الکتریکی ساکن در میدان مغناطیسی قرار می گیرد، هیچ گونه نیرو یا برهم کنش ویژه ای روی بار مشاهده نمی شود. ولی هر گاه بار الکتریکی در ناحیه ای که در انجا میدان مغناطیسی حکمفرماست حرکت کند، علاوه بر نیرو های الکتریکی و گرانشی ، نیروی جدیدی روی بار اثر می کند. 

با اندازه گیری نیروهای وارد بر بارهای مختلف که با سرعت متفاوت در یک نقطه معین از میدان مغناطیسی حرکت می کنند، می توان رالطه ای بین نیرو ، بار الکتریکی و سرعت به دست آورد . از اندازه گیرهای مختلف نتیجه می گیریم که : نیرویی که میدان مغناطیسی روی بار الکتریکی متحرک وارد می کند متناسب است با بار الکتریکی و سرعت ان ، و راستای این نیرو بر راستای سرعت بار عمود است. 

می توان گامی جلو تر رفت و با توجه به خواص ضرب برداری دو بردار ، F  نیروی وارد بر بار الکتریکی q را که با سرعت v در میدان مغناطیسی حرکت می کتد به صورت زیر نوشت : 

F=qv*B

 که با شرایط تجربی پیش گفته تطبیق می کند.  B برداری است که در هر نقطه با توجه به مقدار بردارهای نیرو و سرعت و بار الکتریکی تعیین می شود.

  • مدیر سایت

نیروی مغناطیسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی