ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

کوانتش بار الکتریکی

بار الکتریکی به هر اندازه  دلخواهی ظاهر نمی شود بلکه همیشه مضرب درستی از یک واحد بنیادی ، یا کوانتوم است. میان همه ی آزمایشهایی که برای توضیح این مسئله طرح شده، از همه کلاسیک تر ، آزمایش روبرت آ. میلیکان ، فیزیک دان آمریکایی است، که در ابتدای قرن حاضر در طی چندین سال آنچه را که اکنون به نام آزمایش قطره روغن شناخته می شود به ثمر رسانید. او بین دو ورقه موازی و افقی A , B میدان الکتریکی قائم E را برقرار کرد که می توانست آن را قطع و وصل کند . در مرکز ورقه ی بالایی ، برای عبور قطره های روغن چندین روزنه ایجاد کرده بود . قطرات روغن توسط یک پودر افشان از طریق روزنه ها به داخل ناحیه بین دو ورق پاشیده می شوند . بیشتر این قطرات به سبب مالش با لوله ظرف پودر افشان باردار می شدند. 

 

 

با قطع و وصل مکرر میدان ، بارها و بارها حرکت صعودی و نزولی قطرات مورد مشاهده قرار میگیرد و طی محاسباتی فهمیده می شود که تغییر بار قطره همیشه مضربی از یک مقدار ثابت است . e=1.602*10-19 C  را بار بنیادی می نامند . تمام بارهایی که در طبیعت مشاهده می شوند ، برابر یا مضرب درستی از این بار بنیادی است ، تا کنون هیچ استثنایی بر این قاعده دیده نشده است. از این رو به نظر می سد کوانتومی بودن بار الکتریکی قانون اساسی طبیعت است . 

 

 

  • مدیر سایت

بار الکتریکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی