ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

قوانین پایستگی فیزیک -1

در فیزیک هیچ مطلبی اساسی تر و ساده تر از قوانین بقا( پایستگی ) نیست . در هر قانون پایستگی ، مقدار کل یک کمیت فیزیکی معین ، در یک دستگاه مفروض ، تنها به شرط منزوی بودن آن دستگاه از تمام اثرهای خارجی ثابت یا پایسته است. 

به عنوان مثال ، بردار اندازه حرکت کل یک دستگاه  منزوی ثابت است. تغییرات داخلی دز داخل مرزهای یک دستگاه منزوی می توانند از طریق برهمکنش متقابل ذرات داخل این دستگاه رخ دهند ، ولی این تغییرات اثری در مقدار کل کمیت پایسته ندارند و توانایی یک قانون پایستگی نیز در همین مطلب است . نیازی نیست که به جزئیات انچه در داخل دستگاه اتفاق می افتد بپردازیم و در حقیقت از برهمکنش های داخل دستگاه چشم پوشی می کنیم ، ولی اگر دستگاه منزوی باشد کمیتهای پایسته تغییر نمی کنند. 

از این رو می دانیم در فیزیک کلاسیک جرم کل ، انرژی کل ، اندازه حرکت خطی کل ، اندازه حرکت زاویه ای کل و بار الکتریکی کل در برخورد دو یا چند ذره مستقل از تاثیر خارجی دقیقا همان جرم کل ، اندازه حرکت خطی کل ، اندازه حرکت زاویه ای کل و بار الکتریکی کل پس از برخورد خواهند بود .

 

  • مدیر سایت

قانون پایستگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی