ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

برق گرفتگی

شوک الکتریکی ، که ناشی از تماس بدن با مدارهای الکتریکی یا اثرات رعد و برق است ، تکان دهنده است و موجب لرزش می شود . چنین مصدومی معمولا به ضربه و تکان هایی دچار می شود و اگر ولتاژ به قدر کافی زیاد باشد بی هوش خواهد شد و احتمال دارد که روی پوست او در محل تماس ، سوختگی شدیدی ایجاد شود و ماهیچه هایش به تشنج موضعی دچار شود . 

در این صورت مصدوم بی اختیار ، دستگاه و یا سیمی را که باعث ایجاد حادثه شده است را بیشتر به خود می چسباند و دیگر نمی تواند آن را رها کند، در نتیجه وی با توقف قلب یا توقف تنفس یا هر دوی انها روبه رو می شود . گاهی ممکن است که شوک به اعصاب وی اسیب برساند و ماهیچه ها را به تدریج رو به تحلیل ببرد ، به طوری که هفته ها و ماه ها طول خواهد کشید تا شخص برق گرفته به حالت اول برگردد. 

در مراقبت از مصدوم برق گرفته باید این موضوعات را رعایت کنید: مصدوم را سریعا از محل تماس با برق دور کنید . اما خود را به خطر نیاندازید اینعمل را می توان به طریق زیر انجام داد :

  • اگر نزدیک کلید هستید آن را قطع کنید . در غیر این صورت برای قطع جریان برق از چوب خشک یا طناب یا کمربند چرمی ، کت ، پتو و یا هر وسیله ی غیر هادی برق استفاده کنید. 
  • سیم ها و کابل ها را از منبع تغذیه جدا کنید .اگر کفش های مصدوم خشک باشد می توانید به وسیله ی آنها او را از محل خطر بیرون بکشید. 

مطمئن شوید که مصدوم نفش می کشد یا نه ، اگر هنوز نفش می کشد او را در وضعیتی راحت روی زمین دراز کنید ، بندها و دکمه های لباس او را در روی سینه ، گردن و شکم شل کنید تا نفس کشیدن برای او راحت شود و در عین حال مواظب باشید دچار سرماخوردگی نشود. مصدوم را بر روی پهلو ها حرکت ندهید ، چون قلب او خیلی ضعیف شده است و حرکت ماهیچه ها ممکن است باعث ایست قلبی وی شود . بلافاصله پزشک را خبر کنید. ، در این مدت تا امدن پزشک ، مصدوم را به هیچ وجه ترک نکنید. اگر مصدوم نفس نمی کشد لازم است بی درنگ به او تنفس مصنوعی بدهید ، حتی اگر ظاهرا زنده به نظر نیم رسد. 

  • مدیر سایت

برق گرفتکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی