ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

سیم چیست ؟

چون در مدارهای الکتریکی از انواع مختلف هادی ها استفاده می شود لازم است که اشکال و مشخصات الکتریکی متداولترین آنها را بشناسید . برای مقایسه مقدار مقاومت و اندازه فیزیکی یک هادی با هادی دیگر باید واحد استانداردی در دست باشد. برای اندازه گیری قطر سیم از میلی متر و طول آن از واحد متر استفاده می کنند. 

استاندارد سطح مقطع سیم ها به میلی متر مربع است و از آن برای شماره گذاری سیم های روکش دار استفاده می شود. مثلا سیم شماره یک و نیم به معنی آن است که سطح مقطع سیم 1.5 میلی متر مربع است . 

 

 

سیم ها دارای دو قسمت هادی و عایق هستند . هادی  سیم ها عموما مسی یا آلومینیومی است . ولی از مس به دلیل داشتن حجم کم و هدایت بهتر بیشتر استفاده می شود . عایق سیم ها موادی پلاستیکی است که آن را به صورت لایه ای روی هادی روکش می کنند. 

معمولا جنس هادی و عایق و نوع کاربرد کابلها و سیم ها با حروف مشخصی که روی روکش خارجی انها نوشته می شوند ، نشان می دهند. مثلا N علامت سیم مسی است ، Y به معنی عایق پروتودور هر رشته است ، SوZ علامت سیم های مخصوص ، F علاومت سیم های نرم ،A  برای سیم کشی داخل لوله ها و M به مفهوم سیم های مقاوم در مقابل رطوبت است. 

 

  • مدیر سایت

سیم و کابل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی