ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

کابل برق چیست ؟

کابل برق یکی از ابزار پر کاربرد است که برای انتقال انرژی الکتریکی بین دو نقطه استفاده می شود. در هنگام خرید کابل برق باید به پیکربندی های مختلف آن برای کاربردهای مختلف توجه داشت ، کابل برق از کنار هم قرار گرفتن دو یا چند سیم ایجاد می شوند، انعطاف پذیری کابل برق نیز در موارد مختلف کاربرد آن اهمیت دارد که بسته به نوع کنار هم قرار گرفتن سیم ها و تعداد انها و جنس روکش متفاوت است . 

کابل برق از سیم هادی ، دی الکتریک یا عایق و غلاف تشکیل شده است : 

  • هادی برای عبور جریان مسیر مناسب فراهم می کند .
  • دی الکتریک برای مقاومت در برابر ولتاژ استفاده می شود. 
  • غلاق برای جلوگیری از ورود رطوبت 

به عنوان رسانا از مس و آلومینیوم استفاده می شود ، این دو فلز قدرت رسانایی بالایی دارد.دی الکتریک استفاده شده در سیم برق می تواند چیزهای مختلفی باشد مانند :کاغذ آغشته ،  لاستیک بوتیل ، پلی وینیل کلراید ، پلی اتیلن و پلی اتیلن متقاطع . کابلهایی که در ان از دی الکتریک کاغذ آغشته استفاده می شود ترجیح داده می شوند زیرا ظرفیت انتقال بار بیشتری دارند و طول عمر بالایی نیز دارند. 

روکش باید مقاومت الکتریکی بالایی داشته باشد تا از نشت جریان به خارج جلوگیری کند. علاوه بر آن از مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشند و در دمای بالا نیز کار کنند. در کابلهاب استفاده شده در زیر دریا که جای مرطوبی است باید از دی الکتریک پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن استفاده شود زیرا سبک تر هستند و اتلاف توان کمتر و مقاومت حرارتی کم دارند. 

غلاف کابل برق معمولا از جنس سرب هستند اما از غلافهای آلومینیومی نیز استفاده می شود زیرا ارزان تر از سرب هستند و وزن آنها نیز کمتر است. کابلهایی که دارای غلاف از جنس سرب هستند وقتی به روی زمین استفاده می شوند ممکن است در اثر خوردگی آسیب ببینند. برای جلوگیری از خوردکی از پوشش محافظ استفاده می شود که از جنس کاغذ و هسیان و ... هستند. 

  • مدیر سایت

سیم و کابل

کابل برق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی