ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

لحیم کاری -هویه -2

برای اینکه لحیم دو قطعه فلز را به یکدیگر ارتباط دهد باید  با هر دو فلز ممزوج شود و در محل امتزاج تولید آلیاژ کند . این عمل بدین صورت انجام می گیرد که در اثر کرما فاصله بین مولکولهای دو قطعه فلز در محل اتصال زیاد شده و تعدادی از مولکولهای آلیاژ لحیم  در داخل آن نفوذ می کند و ایجاد آلیاژ جدیدی مرکب از آلیاژ لحیم و فلز لحیم شده می نماید. 

برای لحیم کاری چند قطعه به یکدیگر ابتدا باید آنها را گرم نمود و سپس لحیم کرد . برای تامین حرارت از وسیله ای به نام هویه استفاده می شود . نوک هویه که حرارت را به اتصال می رساند معمولا از جنس مس ااست . زیرا مس حرارت را بهتر از فلزات دیگر منتقل می کند . برای کارهای مختلف از هویه های گوناگون استفاده می شود و معمولا هویه ها را از نظر نحوه گرم شدن به دو دسته تقسیم می کنند : 

  1. هوبه هایی که با چراغ پرموس یا مشعل های گازی گرم می شوند . 
  2. هویه هایی که به وسیله جریان الکتریکی گرم می شوند این هویه ها در دو نوع مقاومتی و ترانسفورماتوری ساخته می شوند. 

در نوع مقاومتی، یک سیم مقاومت دار که در داخل پوششی از عایق قرار گرفته است در اطراف میله مسی پیچیده می شود . با اتصال هویه به برق و عبور جریان الکتریکی ، هویه مانند اتو گرم می شود . در نوع ترانسفورماتوری از اضول مغناطیسی استفاده می شود. هویه ترانسفورماتوری دارای سیم پیچ اولیه یا دور زیاد و تعداد حلقه های ثانویه کم و بیشتر موارد تنها یک حلقه و در مواردی هم دارای 2یا3 حلقه است . چون ترانسفورماتور کاهنده است شدت جریان در ثانویه زیاد می شود و حرارت قابل ملاحظه ای تولید می کند. این نوع هویه برای رسیدن به درجه حرارت نهایی احتیاج به زمان زیاد ندارد و فورا گرم می شود و برای کار آماده است. 

شکل ظاهری این هویه ها به شکل هفت تیر است به آنها هویه هفت تیری نیز می گویند . ولتاژ کار این هویه ها 220 ولت و دارای قدرتی برابرا 80 تا 120 وات است . چون قدرت حرارتی هویه های هفت تیری زیاد است و از طرفی نوک آنها برای کارهای خیلی دقیق مناسب نیست اکثرا برای کارهای دقیق تر از هویه های قلمی استفاده می شود. هویه های قلمی با توان بالا نیز در عمل ساخته می شوند که توان این هویه ها از 100 تا 550 وات است. 

 

  • مدیر سایت

لحیم کاری

هویه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی