ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

استاندارد IP تابلو برق چیست ؟

 استاندارد ip تابلو برقبرای میزان حفاظت تجهیزات الکتریکی تابلو برق استانداردی به نام استاندارد IP تابلو برق تعریف می شود . میزان مقاومت و حفاظت تجهیزات الکتریکی در برابر عوامل فیزیکی ، جامدات ، مایعات و گرد و غبار با این استاندارد معرفی می شود .

 به طور مثال به شکل IP13 نشان داده می شود که عدد اول بعد از ای پی میزان نفوذ گرد و غبار و عدد دوم میزان تاثیر رطوبت و آب را  نشان می دهد . عدد اول می تواند بین 0 تا 6 باشد و عدد دوم بین 0 تا 8 . که در هر دو عدد 0 نشان دهنده این است که تجهیزات هیچ گونه محافظتی ندارند . 

در استاندار IP تابلو برق اگر عدد اول 1 باشه به معنای محافظت در برابر اجسام جامد با قطر بیشتر از 5م میلی متر ، 2 باشد اجسام بزرگتر از 12.5 میلی متر ، 3 ، 2.5 میلی متر ، 4 ، 1 میلی متر و اگر 5 باشد نشان دهنده محافظت در برابر گرد و غبار است و در صورتی که 6 باشد هیچ گونه نفوذ گرد و غباری نمی تواند اتفاق بیوفتد. 

این استاندارد برای تابلو برق ها ، جانکشن باکس و الکترو موتور ها استفاده می شود و برای انتخاب درست تابلو برق به ما کمک می کند ، مثلا اگر تابلو برق را برای یک محیز ساحلی با رطوبت بالا بخواهیم باید حفاظت در بربر رطوبت بالایی داشته باشد که با عدد دوم نشان داده می شود .

در استاندارد IP تابلو برق عدد دوم اگر 1باشد نشان دهنده محافظت در برابر چکیده شدن قطره های آب به صورت عمودی است ، اگر 2 باشد نشان دهنده حفاظت در برابر قطرهای عموی و 15 درجه جابجایی دستگاه است .اگر عدد 3 باشد پاشیده شدن آب تا 60 درجه محافظت می کند . عدد 4 نشان دهنده حفاظت در برابر پاشیدن آب در تمام زوایا است . عدد 5 حفاظت در برابر پاشش آب در تمام زوایا و با فشار را نشان می دهد ، عدد 6 حفاظت در برابر پاشیدن اب با فشار زیاد در تمام زوایا را مشخص می کند . عدد 7 نشان می دهد که دستگاه در زمان مشخص و فشار استاندارد در صورت غرق شدگی آب وارد آن نمی شود و عدد 8 نشان دهنده حفاظت در برابر غرق شدگی در فشار استاندار و مدت زمان طولانی است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی