ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

لامپ افتابی

لامپ افتابیلامپ ها در دماهای رنگ نور متفاوت تولید می شوند . مثلا لامپ بخار جیوه نور سفید دارد و لامپ بخار سدیم زرد رنگ است . لامپ هایی که ما استفاده می کنیم مب توانند افتابی ( نور زرد ) یا مهتابی ( نور سفید ) باشند و آنها را لامپ مهتابی و لامپ آفتابی می نامند . رنگ لامپ را بر روی جعبه آن با دمای رنگ مشخص می کنند. هر چه دمای رنگ بیشتر باشد ، نور به سمت سفید گرایش دارد و هر چه دمای رنک کمتر باشد زرد و لامپ آفتابی تر است . 

دماهای رنگ نور 6500 کلوین را افتابی ، 4000 کلوین را یخی و 2700 کلوین را آفتابی می نامند . موضوعی که مورد توجه است انتخاب نوع لامپ در مکان های مختلف است . برای مکان هایی که برای استراحت و آسایش است و قرار نیست به عنوان محل کار استفاده شود از لامپ آفتابی استفاده می شود . برای محل کار و تحیل که به تمرکز بیشتری نیاز است از لامپ های مهتابی استفاده می شود. 

تحقیقات مختلفی بر روی موضوع تاثیر رنگ بر روی سلامتی شده است . بعضی از این تحقیقات نشان داده است که لامپ افتابی برای سلامتی چشم بهتر است  و لامپ های مهتابی احتمال ابتلا به بیماری های چشم را افزایش می دهد. لامپ های فلورسنت اشعه یو وی زیادی دارند که می تواند به بینایی آسیب برساند . علاوه بر آن بیش از حد در معرض نور آبی بودن هم به بینایی آسیب میزند. 

 

لامپ افتابی یا مهتابی

 

لامپ های فراوانی جای گزین لامپ فلورسنت دارند به عنوان مثال لامپ افتابی رشته ای که از قدیمی ترین لامپ های موجود در بازار هستند و اشعه یو وی کمتری نسبت به نور مهتابی و سفید دارد. لامپ های ال ای دی هیچ گونه اشعه یو وی تولید نمی کنند و طیفهای رنگی مختلفی دارند  و نور گرم و آفتابی نیز دارند .

 لامپ های کم مصرف نسبت به لامپ های مهتابی اشعه یو وی کمتری دارند و بر خلاف باور عموم که وجود جیوه درون این لامپ ها برای سلامتی انسان خظرناک است اما در این لامپ ها مقدار بسیار کمی جیوه وجود دارد و استفاده از لامپ های مهتابی از انها بسیار خطرناک تر است . 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی