خودرو چگونه کار می کند؟ قسمت دوم
در مطلب قبلی ( خودرو چگونه کار می کند؟ قسمت اول ) اطلاعات کلی در مورد خودرو در اختیار شما قرار دادیم همچنین، به بررسی دو قسمت برق و کنترل الکترونیکی خودرو و همچنین کنترل آلاینده ها در خودرو پرداختبم. در ادامه قسمت های دیگر خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم:
سیستم های عیب یاب هوشمند همراه خودرو
بیشتر خودروهایی که موتور آنها با کامپیوتر کنترل می شود به یک سیستم عیب یاب هوشمند مجهز شده اند و می توان با استفاده از دستگاه های عیب یاب پرتابل و رایانه ای همه ی رمزهای عیب ذخیره شده در حافظه ی سیستم کامپیوتری را بازیابی کرد. با استفاده از این اطلاعات عیب یابی سریعتر و دقیقتر می شود. اما بیشتر رمزهای عیب فقط به مدار یا سیستم معیوب اشاره می کنند.
سیستم انتقال قدرت
در سیستم انتقال قدرت، تغییراتی چون حذف دیفرانسیل وکاردان و جانشین شدن جعبه دنده ی دیفرانسیل سرخود دستی و اتوماتیک به جای جعبه دندههای قبلی باعث شده بتوان موتورها را به صورت عرضی قرار داد.
برای خودکارکردن کلاچها نیز از وسایل الکترونیکی مختلفی استفاده شده است. در این نوع کلاچها، حسگرها اطلاعات لازم را درباره ی کار دریچه ی گاز، موتور، کلاچ و
جعبه دنده به یک مدول الکترونیکی می فرستند. وقتی راننده دستهی دنده را جابه جا میکند، مدول کنترل الکترونیکی به دستگاه محرک هیدرولیکی سیگنال میدهد. این دستگاه، فشار ّ سیال را در سیلندر هیدرولیکی کنترل میکند تا کلاچ را درگیر
یا خلاص کند. کلاچ خودکار انواع دیگر هم دارد. همه ی این کلاچها هنگامی خلاص می شوند که واحد کنترل، سیگنال مقتضی را به یک کارانداز برقی، هیدرولیکی، بادی (پنوماتیکی) یا خلأای بفرستد. علاوه برآن، میتوان به جعبهدندههای دوحالته یا دومنظوره (دستی و اتوماتیک،) که در حال جایگزینی جعبه دندههای قبلی است اشاره نمود.
سیستم تعلیق و فرمان
در سیستم های تعلیق خودروهای مختلف از کمک فنرهایی که می توانند ارتفاع خود را تنظیم کنند و یا با چنان تنظیمی فرمانپذیری خودرو و راحتی سفر را تغییر دهند، استفاده شده است. کمک فنرهایی که قابلیت اضافی دارند عبارت اند از کمک فنرهای فنرــ معین، کمک فنرهای تنظیم پذیر، کمک فنرهای بادی با کنترل الکترونیکی. اکنون بسیاری از خودروها هم به سیستم کنترل خودکار فنرها مجهز شده اند.
بیشتر سیستمهای تعلیق درگذشته غیرفعال بوده اند، که در حال حاضر، در بعضی از خودروها با استفاده از سیستم تعلیق فعال و نیمه فعال، به جای فنر، کمک فنر از کاراندازهای هیدرولیکی یا پنوماتیکی با سیستمهای کنترل الکترونیکی استفاده می شود. پس از استفاده از فرمانهای هیدرولیکی بعضی از اتومبیلها مجهز به سیستم فرمان الکتریکی شده اند. در این خودروها نیروی کمکی به وسیله ی یک الکتروموتور تأمین می شود.
فرمانپذیری چهارچرخ یکی دیگر از پدیدههای حال حاضر خودروها محسوب می شود که در انواع مکانیکی، هیدرولیکی و الکترونیکی وجود دارند. همچنین در این بخش می توان از تجهیزات کنترل و اندازهگیری زوایا (هندسه تعلیق) چرخها که امکان کنترل را بسیار دقیق و راحتتر کرده نام برد.