ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

خودرو چگونه کار می کند؟ قسمت اول

خودرو چگونه کار میکنددر سری مطلب قبلی در رابطه با تاریخچه خودرو با هم صحبت کردیم، در صورتی که تمایل دارید از این سری مطالب مطلع شوید پیشنهاد می کنیم صفحات زیر را نیز مطالعه کندی.
 
 
 
 
 

در این سری مطلب جدید به نحوه عملکرد خودرو می پردازیم، در این سری از مطالب شما در می یابید که یک خودرو چگونه کار می کند. لطفا تا پایان این سری از مقالات با ما همراه باشید. همچنین در صورتی که در مورد مطالب ضمیمه نامه نظری دارید حتما آن را به صورت کامنت برای ما درج کنید.
 
 
خودرو یکی از جذاب ترین امکاناتی است که یک شخص می تواند در اختیار داشته باشد. خودروها همچنین یکی از وسایل بسیار فراگیر هستند تا جایی که یک خانواده معمولی در امریکا حتما یک یا دو خودرو دارند. امروزه در ایران نیز هر خانواده ارزوی یک خودرو را دارد.

یک خودرو شامل ده ها فن آوری مختلف است. همه چیز از موتور گرفته تا لاستیک ها در جهانی خاص خودرو طراحی و مهندسی می شود. بنابراین ، ما در ده ها مقاله مختلف در ضمیمه نامه به بررسی نخوه عملکرد این وسیله خواهیم پرداخت تا تمام پیچیدگی های خودروها را توضیح دهیم.
 
خودرو مجموعه ای از قطعات طراحی شده ی گوناگون است، که با نظم خاصی و مرتبط به یکدیگر، طوری کنار هم قرارگرفتهاند که هدف موردنظر را تأمین می نماید. اگرچه هم اکنون درکتب آموزشی قسمتهای مختلف خودروها به هفت گروه اصلی تولید قدرت (موتور،) انتقال قدرت، فنربندی و تعلیق، چرخبندی و ترمزها، بدنه و اتاق و شاسی، هدایت و فرمان و مدارات الکتریکی تقسیم بندی شده است، لیکن با تحولات شگرف رخ داده در صنعت اتومبیل، ضمن تکمیل این بخشها، بخشهای دیگری به قسمتهای مختلف اتومبیل اضافه گردیده است.
 

برق و کنترل الکترونیکی خودرو

 
اکنون بیشتر موتورها کنترل گرهای الکترونیکی دارند که زمان جرقه زنی هر شمع را تعیین میکنند تا هر شمع در لحظه ی مناسب جرقه بزند، این لحظه درست لحظه ی پیش از رسیدن پیستون به نقطه ی مرگ بالایی در حرکت تراکم است. در موتورها،کنترل گرهای الکترونیکی زمان بازشدن سوخت پاشها (انژکتورها) را نیز تنظیم میکنند. این سوخت پاشها در لحظه ی مناسب باز میشوند و به سوخت و هوا امکان میدهند که درحین ورود به سیلندرهای موتور باهم مخلوط شوند. درواقع کنترلگرهای الکترونیکی موتور تعیین میکنند که سوخت پاشها چه مقدار سوخت باید به موتور تزریق کنند.

 

کنترل آلاینده ها در خودرو


بیشتر آلایندههایی که ازخودروها خارج میشوند، نتیجهی احتراق سوخت هستند، اما همهی آنها در نتیجهی احتراق پدید نمیآیند. در خودروها چهارمنبع برای آلایندههای هوا معرفی شدهاند. این منبعها عبارتاند از کارتر، هواکش یا کاربراتور، باک و لولهی اگزوز. کنترلگر های آلایندگی خودرو مقدار آلایندههای تولید شده در منبع را کنترل میکنند. این کنترلگرها


در حقیقت از سه سیستم تشکیل میشوند:


1ــ سیستم کنترل آلایندگی کارتر؛
٢ــ سیستم کنترل آلایندگی تبخیری؛
٣ــ سیستم کنترل آلایندگی اگزوز

 

ادامه دارد . . .
 
منبع : کلیک کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی