کارترونیک | Cartronic | قسمت اول
در این سری از مقالات به روال سابق به بحث حول خودرو خواهیم پرداخت یکی از موضوعات جذاب در این حوزه کارترونیک است. این علم که روز به روز در حوزه خودرو گسترش بیشتری می یابد باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
سیستم شبکه ی خــودرو و کارترونیک
کاربرد سیستم های الکترونیکی به دلیل تقاضا و نیازمندی های روزافزون وسایل نقلیه در حال توسعه است.این نیازمندی ها شامل سیستم های حفاظتی و ایمنی سرنشین، سازگاری محیطی، انتقال اطلاعات، سیستم سرگرمی و ارتباط با کامپیوترهای خارجی، خدمات دیتا از طریق رادیو (بدون اتصال) است و نیازمند دستورات و قوانین دقیق و سختگیرانه است. انجام این عملیات پیچیده و کاهش بهای سیستم های اختصاصی خودرو (تزریق سوخت، ABSو )… با مجهز شدن خودرو به سیستم شبکه ی مرکب و جابه جایی اطلاعات از طریق Busدیتا (مانندCAN)و فعل و انفعال متقابل بین دستگاهها امکانپذیر است. یک سیستم مرکب، به استانداردسازی انتقال اطلاعات و پیوندهای اختصاصی اجزا، زیر سیستمها و توابع داخل آن نیازمند است. در عین حال، قابلیت اطمینان و استفاده از سیستم افزایش مییابد و به وسیلهی اشتراک اطلاعات مابین سیستم های
مختلف خودرو از تعداد اجزا کاسته میشود.
مثالی از سیستم های مرکب: خودروها پیش از این دارای سیستم ها ی مرکب، از قبیل سیستم کنترل گشتاور ( Tcs )و برنامه ی پایداری الکترونیکی ( ESP )بوده اند.زمان شروع حرکت خودرو، در چرخها لغزش پدید می آید. در اینصورت، از طریق پیوند کارکرد این دو سیستم و انتقال اطلاعات توسط واحد کنترل الکترونیکی Tcsبه Ecuموتور، آگاهی داده می شود. در نتیجه میتوان گشتاور محرک را کاهش داد.
مثالی دیگر: تهویه ی مطبوع این امکان را دارد که سیستم مدیریت موتور را درباره ی قرار گرفتن سوئیچ در حالت روشن ( ON )آگاه سازد، که نتیجه ی آن نیاز به افزایش گشتاور و سرعت موتور است.
نیازمندی ها برای پیاده سازی سیستم های کارترونیک :
پیاده سازی سیستمی که در آن چندین عمل با هم انجام میشود به سازگاری و استانداردسازی واسطه ها و طرز کار زیر سیستمها نیازمند است. این کار با تعریف مخصوص اطلاعات زیر سیستم و کنترل تغییرات روی اطلاعات مبنا صورت میگیرد. نکته ی با اهمیت نمایش واقعی زیر سیستم است و چگونگی توسعهی جداگانه (تولید به وسیله ی چند شرکت) و تغییرات مورد تقاضا در یک مدل خودرو، با نیازمندی ویژه که یک کارخانه دارد. سازگاری واسطه ها و استانداردسازی سیستم ها از طریق نرم افزار عامل حاصل می شود.
تصویر کلی: تقاضاهای فوق الذکر در توسعه ی کارترونیک این تأثیر را دارد که برای تمام سیستم های مدیریت و کنترل خودرو طبقه بندی و خصوصیات روش اجرا ایجاد میشود. این طبقهب ندی و خصوصیات روش اجرا، که حاوی قواعد ثابت برای فعل و انفعال مابین زیر سیستم هاست، به خوبی
قابل گسترش است. معماری مدولار برای «طرز کار،» «ایمنی،» «الکترونیک» برمبنای قوانین رسمی صورت میپذیرد و بدین گونه وسایل برای
کل سیستم خودرو تعریف و تهیه میگردد. براین پایه شرکتهای تولیدکننده میتوانند فعل و انفعال هماهنگ مابین محصولات را بدون در نظر گرفتن نوع پردازش درونی و بدون وابستگی به مدل ایجاد و در مقیاس بزرگ، تولید نمایند.
ادامه دارد....