ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

سیستم سوخت رسانی | قسمت اول

سیستم سوخت رسانیدر این سری از مطالب که خدمت شما ارائه خواهد شد به بررسی سیستم سوخت رسانی خودرو خواهیم پرداخت. همانطور که خودتان میدانید یکی از اجزای بسیار مهم خودرو سیستم سوخت آن است. برخی از اجزای این سیستم بیشتر از دیگر اجزا دچار خرابی استهلاک و فرسایش می شوند. بنابراین آشنایی با این سیستم و اجزای آن به ما کمک می کند تا به شیوه ی بهتری از آن نگهداری کنیم.

 

در کنار مطالعه این مطلب توصیه می کنیم. مطلب لنت ترمز پراید نیز مطالعه کنید.

تاریخچه ی سیستم های تزریق سوخت

داستان تزریق سوخت به بیش از یکصد سال پیش برمی گردد. درسال 1898شرکت موتورسازی دوتیز پمپ های پلانچری را به منظور تزریق سوخت در سری محدودی از تولیدات خود به کار گرفت. مدتی پس از آن، کاربردهای اثر ونتوری برای طراحی کاربراتور کشف شد و سیستمهای تزریق سوخت مبتنی بر تکنولوژی آن زمان از دایره ی رقابت خارج شدند. در سال 1912کمپانی بوش تحقیقات خود را بر روی پمپ های تزریق بنزین آغاز کرد. تلاشهای مستمر این کمپانی موجب شد در سال 1937 تولید انبوه نخستین موتور هواپیما مجهز به سیستم تزریق سوخت بوش آغاز شود. مشکلات ناشی از یخ زدن سوخت در مسیر ونتوری کاربراتور موتور هواپیما و خطرات آتشسوزی، انگیزه ی اصلی برای توسعه ی سیستم های تزریق بنزین در کاربردهای هوایی بود. تکمیل این سیستم سرآغازی برای ساخت سیستم های تزریق بنزین بوش گردید.
ــ درسال 1951برای اولین بار یک واحد تزریق مستقیم بنزین بهد اخل سیلندر
که به صورت بخشی از قطعات استاندارد یک خودرو کوچک طراحی شده بود، در معرض دید عموم قرار گرفت.
ــ چند سال بعد کمپانی مرسدس بنز یک واحد تزریق سوخت را بر روی اتومبیل اسپرت و افسانهای خود
نصب کرد.
ــ در سال 1967تکنولوژی تزریق سوخت الکترونیکی به نام
D-Jetronic بر مبنای فشار هوای ورودی طراحی شد.
ــ در سال 1973سیستم ،
K-Jetronicکه به شکل هیدرولیکی، مکانیکی جریان هوا را کنترل میکرد و توانایی آن کمتر از حسگر مربوط به جریان هوا در L-Jetronicنبود، طراحی شد

ــ سـال 1979سـرآغـاز ظهور سیستم موترونیک است. در این سال پردازشگر دیجیتالی برای وظایف متعدد موتور طراحی شد. در این سیستم، L-Jetronicبا یک برنامه ی نرم افزاری برای کنترل سیستم جرقه زنی ترکیب شده است که اولین میکروپروسسور (ریزپردازنده) مربوط به خودرواست.
ــ در سال ،1982مدل
K-Jetronicدر طرحهای متنوع شامل یک مدار کنترل حلقه بسته ی الکترونیکی و حسگر اکسیژن لاندا λ برای مدل KE- Jetronic به بازار عرضه شد.
ــ در سال ،1983مدل
mono-Jetronicب ه مدلهای بالا اضافه شد. این واحد ِ تزریق سوخت تک نقطه ای کارآمد با قیمت ارزان، تجهیز خودروهای کوچک را به سیستم تزریقی امکانپذیر ساخت. در سال 1997تعداد خودروهای مجهز به سیستم تزریق سوخت بوش در سراسر دنیا بالغ بر 37 میلیون خودرو بود. با توسعه ی به کارگیری سیستم سوخت رسانی انژکتوری، سیستمهای ذیل نیز طراحی و بهکار گرفته شده اند.
ــ
M-motronicیک سیستم مدیریت موتور برای پاشش بنزین در مانی فولد ورودی است.
ــ
ME-Motronicتوصیف کنترل کامل الکترونیکی موتور است. این سیستم فاقد اتصال دهنده ی مکانیکی در میان پدال و دریچه ی گاز است و یک پتانسیومترآنالوگ ولتاژی کار آن را انجام میدهد.
ــ
DI-Motronicاین پیش درآمد موجب درک کنترل پاشش مستقیم در موتور بنزینی شد که میتواند به نحوی طبقه بندی شارژ را آسان نماید

 

ادامه دارد...
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی