ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

سیستم سوخت رسانی | قسمت چهارم

سیستم سوخت رسانیدر این مقاله به روال سه مقاله قبل به بررسی سیستم سوخت رسانی می پردازیم. سیستم سوخت یکی از مهمترین اجزای این سیستمی به نام خودرو است.

همچنین پیشنهاد میکنیم در کنار مطالعه این مطلب به صفحه لنت ترمز پراید نیز سر بزنید.

 سیستم تزریق سوخت مستقیم 

در این سیستم برای هر سیلندر یک انژکتور وجود دارد با این تفاوت که پاشش سوخت بهصورت مستقیم، داخل محفظه ی احتراق انجام
می  گیرد که از تکنولوژی نسبتا بالایی برخوردار است.

سیستم مدیریت موتور

کار سیستم مدیریت موتور عبارت است از حصول اطمینان از عملکرد مناسب براساس گزارش دستورات راننده، از قبیل راه اندازی موتور (استارتر،) حرکت اولیهی خودرو، شتابگیری، توقف و …
مدیریت موتور تمامی توابع و عملکردهای موتور را به گونه ای تنظیم میکند که موتور، گشتاور مورد نیاز را با درنظر گرفتن میزان مصرف سوخت و محدودیت های آلایندگی تولید کند. به بیان دیگر، سیستم مدیریت موتور، با درنظر گرفتن یک سری اطلاعات ورودی (حسگرها) و با فراهم کردن (صادر کردن) دستوراتی برای عملگرهای سیستم (به عنوان خروجی،) اهداف ذیل را به منظور کنترل و هدایت سیستم، برآورده میکند:
1ــ کاهش میزان آلایندگی
2ــ کاهش میزان مصرف سوخت
3ــ افزایش توان و بهینهسازی عملکرد
٤ــ افزایش قابلیت رانندگی

برای برآورده شدن اهداف فوق، سیستم های زیر در یک فرآیند منطقی و کنترل شده با مرکزیت ای سی یو (رایانه ی موتور) فعالیت میکنند.
1ــ سیستم تنظیم هوای ورودی
2ــ سیستم سوخترسانی
3ــ سیستم مراقبت از گازهای خروجی
٤ــ سیستم تنظیم و تطبیق زمانبندی موتور
5ــ سیستم جرقه
می توان گفت واحد کنترل الکترونیکی ای سی یو
ECU دادههای عملیاتی تغذیه شده توسط حسگرها را ارزیابی میکند. سپس، برمبنای این دادهها و به کمک نمودارهای برنامه ریزی شده، پالسهای کنترل انژکتورها و تایمینگ جرقه را کنترل میکند.

واحد کنترل الکترونیکی موتور ای سی یو

واحد کنترل الکترونیکی موتور (رایانهی موتور) در واقع قلب سیستم مدیریت موتور و اصلی ترین قطعه از قطعات این سیستم است. این قطعه ی الکترونیکی شامل مدارهای دیجیتال و بخشهای ورودی و خروجی و قدرت مربوط به کنترل انژکتورها، جرقه و پمپ سوخت است. با دریافت علائم (سیگنالها) مربوط به حسگرهای مختلف و ورودیهای گوناگون شرایط مختلف محیطی و عملکردی موتور را درک میکند و از قسمت های اصلی زیر تشکیل شده است.

الــف ـ ـ مــدار آمــاده ســ ا زی علائم ورودی
ب ــ پردازشگر CPU
ج ــ حافظه
د ــ مدار آمادهسازی علائم خروجی
out put stages
هـ ــ مدارهای ایجاد ارتباط

 

ادامه دارد...
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی