ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

سیستم موترونیک - قسمت اول

سیستم موترونیکدر این مقاله به روال سابق به بررسی سیستم خودرو می پردازیم. این بخش از سری مقالات را به بررسی سیستم موترونیک تخصیص داده ایم.

پیشنهاد می کنیم قبل از ادامه این مقاله به صفحه بهترین لنت ترمز جیلی امگرند نیز سر بزنید

سیستم موترونیک، نام یک سیستم کنترل کننده و مدیریت کننده است. این سیستم، کنترل حلقه ی باز ــ بستهی موتورهای بنزینی را توسط واحد کنترل الکترونیکی کنترل میکند. اولین سیستم موترونیک به تولیدات شرکت بوش ()Bosch ً در سال 1979مربوط است. ضرورتا این سیستم در بردارنده ی کاربردهای تزریق سوخت الکترونیکی و احتراق (سیستم جرقه) الکترونیکی است.با پیشرفت در زمینه ی ساخت میکروالکترونیک، افزایش مداوم توانایی سیستم موترونیک در مقابل زمان امکانپذیر است. محدوده ی این کاربردها به طور م داوم می تواند با پاسخ
مناسب به خواسته ها و پیچیدگیهای سیستم موترونیک، دقیقاً هماهنگ شود و به افزایش کیفی عملکرد آن منجر گردد. گران بودن سیستمهای اولیه موترونیک، استفاده از آنها را برای ماشینهای لوکس محدود کرده و پیشرفت آن نیز تا حدی محدود شده است. اما، با توجه به قوانین زیست محیطی، تقاضا
برای سیستم های سوخت رسانی پاک (با آلایندگی کم) به مرور، افزایش یافته و سبب گسترش استفاده از این سیستم شده است.
از اواسط دهه ی ،1990تمام پروژههای مربوط به سیستم سوخت رسانی موتور، که توسط شرکت بوش اجرا شده است با بهره گیری از سیستم موترونیک می باشند.

انواع سیستم موترونیک

انواع سیستم موترونیک شامل امکاناتی میشود که برای کنترل موتورهای بنزینی مورد نیازند. هدف این سیستم دستیابی به حداکثر قدرت موتور (مانند گازهای خرو جی اگـزوز ــ توربوشارژ،) مصرف بهینه ی سوخت و کنترل آلاینده ها (با توجه به قوانین وضع شده) است. اجرای قوانین حفاظت محیط زیست کالیفرنیا، در خصوص آلایندگی ها ی مجاز گازهای خروجی موتور بنزینی (قوانین کنترل و حفاظت هوای کالیفرنیا ،)CARBبه سیستم تشخیص و کنترل موترونیک نیاز دارد. برخی از عوامل سیستم های وابسته، تنها می توانند اهداف اجزای اضافه شده را شخیص دهند (برای مثال سیستم کنترل عامل تبخیر) در بخش تاریخچهی سیستم موترونیک و توسعهی آن، این سیستم، موفقیتهایی داشته است (برای مثال )ME7، M3 ، M1و در طراحی سختافزار آن تفاوتهای اساسی دیده میشود. خانوادهی میکروکنترلرها دارای چهرهی برجستهی اصلی، مدلهای محیطی و درجهی محصول chipsetهستند و تولیدات سختافزاری آنها، بهدلیل نیاز به ماشین آلات، متنوع و گوناگون است. کد خاص شناسایی تولیدات یاد شده، بیانگر این مسئله است.
به علاوه، انواع مختلفی نیز وجود دارد که شامل سیستم موترونیک با مدیریت عبوری مکمل است. (برای مثال
MEG Motronicو .)MGبه هر حال چنین سیستم هایی فقط با افزایش تقاضا گسترش ً خواهند یافت. انواع مختلف سیستم موترونیک، معمولا از تعدادی از اجزا بهره برداری میکنند.  گروهی از حسگرها، اطلاعات شرایط مختلف اجزای موتور را با عنوان ورودی «( »in putوضعیت پدال، وضعیت دریچه ی گاز، سرعت موتور، وضعیت میل لنگ و میل سوپاپ، هوای ورودی، ترمینالها، کلاچ اتوماتیک، حالت گیربکس اتوماتیک و میکروسوئیچ کروزکنترل «کنترل بهینه ی سوخت» به مرکز کنترل الکترونیکی تحویل میدهند.

این اطلاعات در مرکز کنترل الکترونیکی ECU و با توجه به اطلاعات موجود در حافظه ی آن پردازش میشوند. سپس، دستورات لازم با عنوان خروجی  out put برای کنترل آلایندگی، هدایت و کنترل سیستم سوخترسانی، سیستم کن CAN سیستم عیبیاب، سیستم شارژ و… صادر میکند. این دستورات به صورت سیگنال سوخت پاشها (انژکتورها،) سیستم جرقه، تغییر حالت دریچه ی گاز، پمپ سوخت الکتریکی، دریچه ی برگشت گازهای خروجی، سیستم شارژ هوای ورودی، سوپاپ دریچه ی مخزن، وضعیت میل سوپاپ، پمپ هوای دوم، دریچه ی هوای دوم، وضعیت جغرافیایی، کنترل فن و … را راه اندازی و با توجه به نیازهای پردازش شده هدایت میکنند (برای مثال زمان باز بودن سوخت پاششها را تعیین مینماید و یا میزان بازشدن دریچهی هوای اضافی (دوم) را مشخص میکند.

 

ادامه دارد...
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی