ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

بورسیه تحصیلی ایتالیا

شرایط بورسیه تحصیلی

دریافت بورسیه تحصیلی بسته به نوع بورسیه، دانشگاه و کشور مقصد شرایط و انواع مختلفی دارد. به‌عنوان مثال یکی از امتیازهای مهم تحصیل در ایتالیا، امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی ایتالیا است. دانشگاه‌های این کشور بورسیه‌های تحصیلی متفاوت و مختلفی به دانشجویان بومی و بین‌المللی اعطا می‌کنند. بعضی از این بورسیه‌ها را دولت و بعضی دیگر را دانشگاه برای دانشجویان درنظر گرفته است. یکی از معروف‌ترین و بهترین‌ بورسیه‌های ارائه شده توسط دولت ایتالیا، با عنوان بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم شناخته می‌شود. بورسیه استانی به دانشجویانی تعلبق می‌گیرد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند. رشته تحصیلی و زبان تحصیل و مقطع تحصیلی از شرایط دریافت این بورسیه نیست و دانشجویان صرفاً با ارائه مدارک و اثبات نیاز مالی به این نوع بورسیه دسترسی پیدا می‌کنند. بنابراین اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، با مطلع شدن از شرایط بورسیه تحصیلی و فرآیند دریافت هریک از کمک هزینه‌های تحصیلی شرایط زندگی و تحصیلی به مراتب ساده‌تری را پیش بگیرید. در این مطلب به انواع بورسیه‌های تحصیلی و شرایط بورسیه‌ تحصیلی در کشور‌های مختلف نگاهی اجمالی خواهیم داشت.

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه یا همان کمک هزینه تحصیلی (Bursary) حمایت مالی حین تحصیل دانشگاه یا دولت است. بورسیه‌ها از طریق سیستمی به نام sliding scale برای دانشگاه‌ها تعریف شده است؛ بیشتر بودن مبلغ بورسیه به درآمد والدین دانشجویان بستگی دارد. هرچه این درآمد کمتر از سقف مشخص‌شده باشد، مبلغ بورسیه نیز کمتر خواهد بود. مسلماً اگر پدر شما جف بیزوس یا بیل گیتس باشد به هیچ عنوان کمک هزینه‌های مالی شامل حال‌تان نمی‌شود. 

شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا

یکی از مزایای نحصیل در ایتالیا استفاده از بورسیه‌های تحصیلی مختلف است که بعضی از آن‌ها توسط دولت و بعضی دیگر از سمت دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. این بورسیه‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

بورسیه دولتی

وزارت خارجه ایتالیا با هدف افزایش همکاری‌ در زمینه‌های علمی، فرهنگی و تکنولوژی، بورسیه‌ تحصیلی خاصی برای اتباع خارجی ساکن دیگر کشورها، در نظر گرفته است. دانشجویان کشور‌های خاصی از جمله ایران در فهرست مربوط به این بورسیه قرار دارند. بورسیه دولتی به دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد.

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی براساس میزان درآمد خانواده و شرایط اقتصادی به افراد تعلق می‌گیرد. متقاضی برای دریافت این بورسیه با ارائه مدارک مدنظر دانشگاه باید اثبات کند توانایی پرداخت ۱۸۰۰۰ یورو در سال را برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی ندارد. اکثر دانشجویان ایرانی موفق به دریافت این بورسیه می‌شوند.

این بورسیه مواردی را همچون معافیت از پرداخت شهریه و کمک هزینه بین ۳۰۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو در سال و دیگر مزایا را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی برای گرفتن این بورسیه تأثیری ندارد و صرفاً افراد بر اساس درآمد و دارایی خانواده ارزیابی می‌شوند.

شرایط بورسیه استانی ایتالیا

برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی.

موارد پوشش‌دهنده‌ بورسیه استانی به‌قرار زیر است:

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

پرداخت اقساط بورسیه استانی ایتالیا ۳-۲ ماه پس از شروع تحصیل آغاز می‌شود. به‌همین دلیل دانشجویان برای ماه‌های نخست تحصیل باید مبلغی را برای گذران زندگی داشته باشند. هزینه زندگی شامل غذا، مسکن و… در شهرهای مختلف متفاوت است که مهم‌ترین تفاوت آنها هزینه اجاره مسکن است؛ به عنوان مثال هزینه مسکن در شهرهایی که از این نظر ارزانتر هستند مانند جنوا، باری، تورین و… ۶۰۰-۵۰۰ یورو در ماه و برای شهرهای گران‌تری مانند میلان تا ۹۰۰-۸۰۰ نیز می‌تواند برسد. بنابراین دانشجویان باید مبلغی حدود ۳۰۰۰-۲۰۰۰ یورو را برای سال نخست تحصیل در ایتالیا لحاظ کنند.

مدارک لازم برای بورسیه جهان سوم ایتالیا

برای دریافت بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا ارائه مدارک فهرست شده‌ زیر الزامی است. تمامی این مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده و به تأیید وزارت امورخارجه، وزارت دادگستری و سفارت ایتالیا در تهران رسیده باشند:

  • فیش حقوقی سرپرست خانواده مربوط به سال قبل با درآمد سالیانه کمتر از ۱۸۰۰۰ یورو (حدود ۸۵ میلیون تومان)
  • اجاره‌نامه محضری مربوط به سال قبل
  • اقرارنامه
  • شناسنامه سرپرست خانواده
  • پرینت حساب سرپرست خانواده

بورسیه دانشگاه‌ها

جدای از بورسیه‌های دولتی، دانشگاه‌ها نیز بورسیه‌های جداگانه‌ای برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته‌اند. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان از دانشگاه‌های پرطرفدار ایتالیا بین دانشجویان ایرانی است که در ادامه به بررسی بورسیه تحصیلی این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی می‌پردازیم.

بورسیه‌های دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان تعدادی بورسیه برای دانشجویان با استعداد در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در نظر گرفته است. تمامی دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه پذیرش گرفته‌اند، به صورت خودکار برای گرفتن این بورسیه ارزیابی می‌شوند و نیازی به ثبت نام جداگانه برای گرفتن این بورسیه نیست. در صورت گرفتن این بورسیه، دانشجو باید مبلغی حدود ۲۰۰ یورو برای انجام کار‌های اداری بپردازد. دانشگاه پلی تکنیک میلان، این بورسیه را در ۳ نوع مختلف ارائه می‌دهد.

بورسیه پلاتینی

مبلغ این بورسیه ۱۰۰۰۰ یورو در سال به مدت ۲ سال است و معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه را هم به همراه دارد. مقداری از مبلغ این بورسیه صرف تأمین مخارج محل سکونت برای دانشجو می‌شود. کسانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند در خوابگاه‌های دانشگاه اتاق یک تخته به آنها داده می‌شود. پس از کم کردن هزینه خوابگاه، مابقی مبلغ بورسیه به حساب دانشجو واریز می‌شود (حدود ۴۰۰۰ یورو). دانشجویان در صورت عدم تمایل به زندگی در خوابگاه، نمی‌توانند هزینه سکونت را به صورت نقدی درخواست کنند. حداقل مدت زمان این بورسیه یک سال است و دانشجویانی که تا قبل از پایان یافتن سال تحصیلی (تحصیل کمتر از یک سال) بخواهند از دانشگاه انصراف دهند باید تمام مبلغی که از این بورسیه دریافت کرده‌اند را به دانشگاه پس بدهند .حداکثر مدت زمان این بورسیه ۲ سال می‌باشد و پس از اتمام ۲ سال، تمامی هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیل شدن به عهده دانشجو می‌باشد. پس از اتمام سال اول، در صورت به دست آوردن نمرات و کارنامه   مطلوب ( میانگین ۱۰۰۰ امتیاز بر اساس ECTS) این بورسیه برای سال دوم نیز ادامه پیدا می‌کند.

بورسیه طلایی

مبلغ این بورسیه ۵۰۰۰ یورو در سال به مدت ۲ سال می‌باشد و معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه را هم به همراه دارد. کسانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند در خوابگاه‌های دانشگاه اتاق دو تخته به آنها داده می‌شود. هزینه سکونت در اتاق ۲ تخته از مبلغ بورسیه دانشجویان کسر شده و مابقی مبلغ بورسیه (حدود ۱۰۰یورو) به حساب آنها واریز می‌شود.

برای ادامه استفاده از این بورسیه در سال دوم، در صورت به دست آوردن نمرات و کارنامه مطلوب ( میانگین ۷۰۰ امتیاز بر اساس ECTS) در سال اول، این بورسیه برای سال دوم ادامه پیدا می‌کند. تمامی قوانین دیگری که برای بورسیه پلاتینی وجود داشت برای این نوع بورسیه هم وجود دارد.

بورسیه نقره‌ای

این بورسیه تنها معافیت از پرداخت شهریه را به همراه دارد و حداکثر مدت زمان استفاده از این بورسیه ۲ سال است. برای ادامه استفاده از این بورسیه در سال دوم، دانشجویان باید میانگین ۹۰۰ امتیاز بر اساس ECTS را در سال اول کسب کنند.

به‌ طور کلی تعداد بورسیه‌های پلاتین کمتر از طلایی و نقره‌ای می‌باشد و معیار انتخاب دانشجویانی که این بورسیه‌ها را می‌گیرند عملکرد و نمرات مقطع قبلی (کارشناسی)، پورتفولیو (در صورت نیاز) و انگیزه‌نامه (motivation letter) می‌باشد. لازم به ذکر است کسانی که هر نوع بورسیه دیگری را دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی