ضمیمه

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

نوشته هایی در حاشیه دیگر نوشته ها

طبقه بندی موضوعی

معرفی دانشگاه رما تره

دانشگاه رما تره

تأسیس دانشگاه رما تره (Roma Tre University) در شهر رم ایتالیا به سال ۱۹۹۲ برمی‌گردد؛ دانشگاهی نوپا اما درعین حال فعال در زمینه‌های مختلف تحصیلی و جذب دانشجویان بین‌المللی. دانشگاه دولتی رما تره در کمتر از سی‌ سال توانسته تعداد زیادی رشتۀ دانشگاهی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه دهد و رتبه‌های برتر و مهمی کسب کند. دانشگاه دولتی رما تره از دوازده دپارتمان و دو مدرسۀ تخصصی سازمان‌یافته تشکیل شده است. وجه تسمیۀ نام‌گذاری دانشگاه رما تره این است که سومین دانشگاه دولتی به‌شمار می‌آید که در شهر رُم بنیان گذاشته است. دانشگاه پیشرفته و بین‌المللی رما تره با استفاده از ساختمان‌های صنعتی متروکه رُم ساخته شده و نقشی حیاتی در بازسازی و پویایی این شهر ایفا می‌کند. هدف از تأسیس این دانشگاه در وبگاه خود دانشگاه، این‌گونه بیان شده است: ترویج و سازمان‌دهی تحقیقات بین‌المللی باکیفیت، تعالی آموزش عالی و توسعه و انتشار دانش، حفاظت از محیط‌زیست، ایجاد همبستگی بین‌المللی، ترویج اصول برابری جنسیتی و ارزیابی و تشخیص شایستگی. تحصیل در ایتالیا و دانشگاه‌های دولتی این مزیت را دارد که با استفاده از بورسیه‌های مختلف تحصیلی می‌توان هزینه زندگی و تحصیل را تا مقدار زیادی کاهش داد. بورسیه‌های دولتی ایتالیا برای سال تحصیلی 2022-2021 به‌تازگی منتشر شده‌اند. 

رتبۀ دانشگاه رما تره

سیستم رتبه‌بندی تایمز (THE) در سال ۲۰۲۰، دانشگاه رما تره را در جایگاه ۶۰۱ تا ۸۰۰  قرار داده است. این دانشگاه در سیستم رتبه‌بندی QS مربوط به سال ۲۰۲۱، توانسته جایگاه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ را از آن خود کند. نکته حائز اهمیت این است که در سیستم رتبه‌بندی پیشین که به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد، رشته معماری دانشگاه رما تره در ردۀ ۱۵۱ تا ۲۰۰ جهان و رشته‌های هنر و علوم انسانی این دانشگاه ردۀ ۳۱۶ جهان را کسب کرده بودند.

دانشکده‌ها و امکانات دانشگاهی

دانشگاه رما تره از دوازده دپارتمان تشکیل شده است که هرکدام وظیفۀ مدیریت، هماهنگی، برنامه‌ریزی، ترویج تحقیقات علمی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را برعهده گرفته‌اند. این دپارتمان‌ها عبارت‌اند از: اقتصاد تجارت، اقتصاد، فلسفه، ارتباطات و هنرهای نمایشی، قانون، مهندسی، زبان‌های خارجی (ادبیات و فرهنگ‌ها)، ریاضیات و فیزیک، علوم پایه، علوم تربیتی، علوم سیاسی و علوم انسانی.

‌‌‌‌‌‌‌‌ناگفته نماند که دانشگاه رما تره دو مدرسه در حوزه‌های مطالعات اقتصادی و بازرگانی و علوم انسانی دارد که هدف آن‌ها ارائۀ استانداردهای سازمانی و باکیفیت و اطمینان از اجرای دستورالعمل‌های برنامه‌نویسی آموزش و دادن پیشنهادهای برگزاری دوره‌های خاص است.

زمینه‌های تحصیلی دانشگاه رما تره

زمینه‌های تحصیلی دانشگاه رما تره از این قرارند: ریاضیات و آمار، علوم زمین‌شناسی، محیط‌زیست، زمین و علوم دریایی، فیزیک و نجوم، علوم اجتماعی، مطالعات ارتباطات و رسانه‌ها، سیاست و مطالعات بین‌الملل، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی، باستان‌شناسی، تاریخ، فلسفه و الهیات، معماری، ادبیات و زبان‌شناسی، هنرهای نمایشی و طراحی، علوم بیولوژیکی، کشاورزی و جنگلداری، حقوق، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران، تجارت و اقتصاد، حسابداری و مالی، مدیریت کسب و کار، اقتصاد و علوم کامپیوتر.

رشته‌های انگلیسی‌زبان

تدریس دو رشتۀ مهندسی پزشکی و مطالعات بین‌الملل در این دانشگاه به ‌زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

مدارک عمومی مورد نیاز

ارائه مدارک فهرست‌شده در ادامه‌ مطلب برای ثبت‌نام در دانشگاه رما تره الزامی است:‌

  • ترجمۀ مدرک معتبر پیشین و ریزنمرات
  • رونوشت از ویزای متقاضی
  • فرم پیش‌ثبت‌نام تکمیل‌شده‌ و ممهور به مُهر سفارت ایتالیا
  • شرکت در آزمون ورودی (برای برخی از رشته‌ها)
  • ارائۀ مدرک سطح B زبان انگلیسی برای رشته‌های انگلیسی‌زبان یا مدرک سطح B برای رشته‌های ایتالیایی‌زبان (امکان شرکت در آزمون به زبان ایتالیایی نیز وجود دارد)

بورسیه‌های دانشگاه رما تره

وزارت امورخارجۀ دولت ایتالیا برای تحصیل دانشجویان غیراروپایی کمک‌هزینه‌هایی ارائه می‌دهد. برای مثال بورسیه‌های استانی به‌مقدار قابل‌توجهی هزینه‌های متقاضیان تحصیل در دانشگاه رما تره ایتالیا را کاهش می‌دهد. دانشگاه رما تره همچون دیگر دانشگاه‌های دولتی ایتالیا شهریۀ دانشجویان را بر‌اساس عدد ایزه محاسبه می‌کند. عدد ایزه برای ارزیابی و مقایسۀ وضعیت اقتصادی خانواده‌ها استفاده می‌شود و وضعیت اقتصادی خانوادۀ متقاضیان را برای دسترسی به خدمات اجتماعی و کمک‌هزینه‌های دانشگاهی می‌سنجد.

خوابگاه‌های دانشگاه رما تره

باوجود خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌هایی زیادی که دانشگاه دولتی رما تره برای دانشجویان تدارک دیده است،‌ مسأله اسکان دانشجویان تاحد زیادی کاهش پیدا کرده. هزینه خوابگاه‌ها بسته به نوع خدمات ارائه‌شده،‌متغیر است. در فهرست منتشرشده از خوابگاه‌های دانشگاه رما تره، بیش از هشتاد خوابگاه با ذکر جزئیات دیده می‌شود که ویژۀ دانشجویان خانم یا آقاست. هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه رما تره از ۴۴۰ تا ۱،۷۷۰ یورو خواهد بود؛ ولی به‌طورمتوسط بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو محاسبه شده‌ است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی