سنسور ماشین | قسمت اول
در مجموعه مقالات قبل که در مورد ماشین منتشر کردیم به موضوعات زیر پرداختیم.
امروزه در صنعت خودرو انواع وسیعی سنسور ماشین مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعات از طریق ورودیهای فیزیکی و شیمیایی حالتهای اجزای خودرو رااحساس و شبیه سازی میکنند و می توانند به وسیله ی سیگنالهای الکتریکی تولیدی، اسباب موردنیاز واحدهای کنترل (Ecuها) را جهت اجرای تکنیک کنترل حلقه ی بسته یا حلقه ی باز برای سیستمهای مدیریت موتور فراهم سازند و موجب ایمنی و آسایش گردند
تعاریف و اصطلاحات سنسور ماشین
در این مقاله اصطلاح « سنسور ماشین » به وسایلی (پراب و پیکاپ) اطلاق میشود که دارای تشابه رفتاری در کاوش و انتخاب باشد. سنسور ماشین با دریافت مقادیر متغیر ( yi)یک کمیت فیزیکی یا شیمیایی ورودی ( Φ )را به یک کمیت خروجی الکتریکی (E )تبدیل میکند. خروجی الکتریکی سنسور فقط در قالب جریان و ولتاژ نیست، بلکه به صورت یک نوسان الکتریکی ظهور میکند؛ از جمله در امپدانس، فرکانس، پالس زمانی، سیکل یا پریود، جریان یا ولتاژ و یا در تغییر پارامترهای مقاومت، کاپاسیتانس و اندوکتانس ظهور میکند یک سنسور را میتوان با استفاده از معادلات زیر تعریف کرد:
١ــ معادله ی سیگنال خروجی سنسور ماشین
E=F(ϕ,y١,y٢,...)
٢ــ معادله ی اندازه گیری متغیرها
ϕ=g(E,y١,y٢,...)
اگر توابع Fو gمعلوم باشند، این معادلات نمایش دهنده ی آن است که یک مدل سنسور ماشین به کدامیک از اندازهگیری های قابل تغییر نیاز دارد و همچنین میتوان استفاده ی محاسباتی و کاربردی سیگنال خروجی (E)و مقادیر متغیر (yi )را به درستی استنتاج نمود. برای مثال در یک سنسور شتاب خـودرو E (خروجی) میتواند ولتاژ باشد. ( ϕ )همان شتاب خودرو است و yiها، میتوانند جا به جایی اجزای مکانیکی سنسور ماشین به دلیل وارد آمدن شتاب به آنها باشند. برای آنکه بتوان سنسور ها را از اجزای فرآیند تولید سیگنال محسوب کرد و یا مخالف را مطرح نمود قانونی وجود ندارد.
کاربرد سنسور در ماشین
سنسور ها و عملگرها بخشی از ماشین اند که جهت هدایت و ناوبری، بین عملکرد پیچیده مدیریت موتور، فرمان، ترمز، تعلیق و … جهت هدایت و ناوبری فعالیت دارند و به همراه واحد کنترل مرکزی ( Ecu ) فرآیند هر واحد را اداره می کنند. برای سازگاری این واحدهای کنترل با سیگنال سنسور ها و هماهنگی با مدارها به یک قانون استاندارد نیاز است (اندازه گیری زنجیره ای)
ساختار هماهنگی بین مدارها مناسب با ویژگی سنسور ها و شرایط واقعی ماشین است. همچنین این مدارها به صورت مجموعه، طراحی می شوند و نسخه های متنوعی دارند و پردازش واحدهای کنترل دیگر، اطلاعات حسگر یا فرامین راننده بر فرآیند پردازش پیچیده یا حلقه کنترل در ماشین تأثیر میگذارد.
در کنار مطالعه این مقاله این سری از مطالب را نیز پیشنهاد می کنیم: